چهار-ملیون-از-دختران-افغان-در-مکاتب؛-مصروف-تعلیم-هستند

وزارت معارف اعلام کرد که آمار دانش آموزان افغانستان به ۹.۲۴میلیون نفر رسیده که از این میان ۴۰درصد آنها را دختران تشکیل میدهند.

به گزارش افغان نیوز: وزارت معارف به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی زن با نشر اعلامیه‌یی میزان فعالیت زنان درعرصه معارف را بیان کرده است.

در اعلامیه آمده که زنان نمی از پیکرجامعه بشری را تشکیل داده و به خصوص در رشد و پرورش اطفال که افراد جامعه را تشکیل میدهند نقش اساسی و ارزنده را ایفا می نمایند.

وزارت معارف تصریح کرده که زنان در جامعه افغانی نیز از جایگاه بلندی برخوردار بوده و مایۀ مباهات، عزت و ناموس می باشند و تمام تکالیف آنها به دوش مردان هستند.

زنان افغان در طول تاریخ در پیوند به تربیت اطفال نیک و حفظ استقلال و آزادی از خود کار نامه های ارزشمندی به جا گذاشته و دوشادوش برادران خود در تمام عرصه های عمرانی، اقتصادی، علمی و فرهنگی و غیره سهم فعال داشته اند که تاریخ ما گواه این حقیقت است.

بر اساس اعلامیه وزارت معارف قوانین افغانستان از جمله قانون اساسی کشور حضور زن را با رعایت تمام اصول و ارزش های دین مقدس اسلام در حیطۀ سنن و فرهنگ افغانی تضمین کرده و زنها هم چنان از تمام امکانات قانونی همسان با مردها برخوردار اند که از آنجمله می توان حق تحصیل و کار را یادآور شد.

بر اساس آمار این وزارت، 9.24 میلیون دانش آموز در نظام آموزش وزارت معارف مصروف فراگیری تعلیم و تربیه هستند که از این میان 40درصد آنها دختر هستند.

همچنان از جمله 220 هزار معلم 32 در صد آنها را خانم ها احتواء می نماید به همین  ترتیب در تمام عرصه های کاری این وزارت معارف حضور زنان محسوس بوده و رهبری وزارت معارف در صدد آن است تا فیصدی حضور و سهم خانم ها را در بخش های مختلف این وزارت ازدیاد بخشد.

 

چهار ملیون از دختران افغان در مکاتب؛ مصروف تعلیم هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد