چهارمین-نمایشگاه-تجارتی-متشرک-افغانستان-–-ایران-درکابل-برگذار-شد

چهارمین نمایشگاه مشترک افغانستان-ایران با حضور مقامات افغانی و ایرانی در کابل برگذار شد و این مقامات به همکاری مشترک میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش افغان خبر؛ در چهارمین نمایشگاه مشترک افغان – ایران 90 شرکت تجاری از دو کشور اشتراک کرده اند که از این میان 10 شرکت داخلی اند و 80 شرکت دیگر آن ایرانی هستند.

این نمایشگاه برای جهار روز از تاریخ 16 الی 19 سنبله بروی بازدیدکنندگان باز است و بیشتر کالاهای خوراکی، مبلمان، ماشین آلات، ساختمانی و لباس ها به نمایش گذاشته شده است.

عبدالستار مراد وزیر اقتصاد کشور امروز (سه شنبه 16 سنبله) گفت؛ تجارت افغانستان ایران به هشت میلیارد دلار رسیده است که با ایجاد خط آهن و ترانزیت از بندر چابهار این رقم بیشتر خواهد شد.

مراد بیان کرد؛ افغانستان زخایر زیادی مواد خام را در خود دارد و حکومت افغانستان تمام تلاش خود را به خرج می‌دهد تا زمینه سرمایه گذاری خارجی را در کشور فراهم کند. او با اشاره به خط آهن بین ایران و افغانستان گفت؛ این خط میتواند منطقه را به هم وصل کند و زمینه افزایش تجارت ایران-افغانستان شود.

از سوی دیگر اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور ایران در این نمایشگاه گفت؛ تاجران ایرانی باید این را بدانند که تنها با سرمایه گذاری در داخل افغانستان میتوانند سود بیشتر کسب کنند. او افزود؛ در داخل افغانستان نیروی کار، ذخایر فروان و زمینه استخراج وجود دارد که با تناسب فرهنگی ایران – افغانستان زمینه خوب برای سرمایه گذاری تاجران ایران هست.

ترکان با اشاره به تجارت بین دو کشور گفت؛ زمانی تجارت بین افغانستان و ایران رشد میکند که توازن تجاری حفظ شود و تاجران افغان نیز منافع خود را در تجارت از خاک ایران بنگرند.

ترکان گفت؛ تاجران ایران همواره خواهان واردات کالای شان به افغانستان هستند که در واقع این راه اشتباه است و باید تاجران ایرانی در داخل این کشور تولید داشته باشند و از نیروی خود افغان‌ها استفاده کنند تا منافع مشترک ایجاد گردد.

در همین حال محمد رضا بهرامی سفیر ایران در کابل گفت؛ نمایشگاه برگذار شده، سومین نمایشگاه در شش ماه گذشته است که این نشان دهنده رشد تجارت افغانستان – ایران است.

بهرامی بیان کرد؛ شماری از تاجران افغان‌ از وضعیت بندر چابهار شکایت کردند که سفارت ایران در کابل این مشکل را با تهران درمیان گذاشته است و به زودی برطرف خواهد شد.

چهارمین نمایشگاه مشترک افغانستان ایران با حضور شرکت‌های تجاری دو کشور برگذار شد که مقامات افغانی و ایرانی به همکاری دو جانبه تاکید کردند.

غضنفر عادلی – افغان نیوز

 

 

چهارمین نمایشگاه تجارتی متشرک افغانستان – ایران درکابل برگذار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد