کابل؛-از-روز-ملی-خبرنگاران-تجلیل-شد

نهادهای حامی خبرنگاران در گرامی‌داشت از ۲۷ حوت، روز ملی خبرنگاران می‌گویند که ۷۰ درصد خبرنگاران از مشکلات اقتصادی و عدم دست‌رسی به اطلاعات رنج می‌برند.

به گزارش افغان نیوز؛ اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان، حرکت دادخواهی خبرنگاران در کابل و انجمن همبستگی خبرنگاران امروز ( دوشنبه، ۲۹ حوت) به گونه مشترک از روز ملی خبرنگاران در کابل تجلیل نمودند. 

ظریف کریمی، مسوول دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان در این برنامه گفت که پس تسلط امارت اسلامی در افغانستان، مشکلات اقتصادی و عدم دست‌رسی به اطلاعات یکی از چالش‌های جدی فرا راه کار خبرنگاران و رسانه‌ها می‌باشد. 

کریمی افزود که پنجاه درصد رسانه‌های کشور به دلیل مشکلات اقتصادی از فعالیت بازمانده و اکثریت این رسانه‌ها در ولایت‌های دور دست کشور می‌باشد. 

او تاکید کرد که در سه ماه گذشته، سه رسانه از فعالیت بازمانده که اکثریت کارمندان این رسانه‌ها از کارشان بیکار شده است. 

کریمی بیان داشت که تا پیش از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، ۵۲۶ رسانه در کشور فعالیت داشتند که از این میان ۱۶۰ تلویزیون، ۳۰۰ شبکه رادیویی، ۳۶ رسانه چاپی و ۲۰ بنگاه رسانه‌ای انترنتی یا نوشتاری را شامل می‌شد. 

مسوول دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که بعداز تسلط امارت اسلامی بر افغانستان، اکنون ۸۰ شبکه تلویزیونی، ۱۴۴ شبکه رادیویی و ۲۰ خبرگزاری به شمول تمامی رسانه‌های چاپی از فعالیت بازمانده اند. 

ظریف گفت که پیش از تحولات سیاسی در کشور، ۱۱ هزار و ۸۵۰ تن خبرنگار و کارمند رسانه‌ای مصروف فعالیت در رسانه‌های کشور بودند که از این میان، ۷هزار و ۷۴۶ تن از آنان خبرنگار بودند که تنها از این میان ۲ هزار و ۱۴۸ تن از آنان را زنان تشکیل می‌داد. 

ظریف تاکید کرد که اکنون کمتر از ۴ هزار خبرنگار در کشور مصروف فعالیت کار رسانه‌ای می‌باشند. 

مسوول دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان در این برنامه می‌گوید که ۷۰ درصد خبرنگاران در افغانستان، از وضعیت بد اقتصادی و عدم دست‌رسی به اطلاعات رنج می‌‌برند و در این میان، بزرگ‌ترین آسیب‌ را خبرنگاران زن متحمل شده‌اند. 

ظریف کریمی افزود که اکنون در ۱۵ ولایت کشور زنان مصروف کار خبرنگاری هستند و از امارت اسلامی خواست که میکانیزم مشخصی را برای خبرنگاران زن تنظیم نماید تا خبرنگاران زن بتواند در تمام ولایت‌های کشور فعالیت رسانه‌ای نمایند.

حجت‌الله مجددی، رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان در این برنامه در مورد روز ملی خبرنگار و سفرهای اخیر خود در بروکسیل به خبرنگاران وضاحت داد. 

مجددی افزود که در حاشیه سفر خود در بروکسیل، با نهادهای مختلف از جمله نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران، روی موضوعات رسیدن به صلح پایدار، آزادی بیان و رسانه‌ها در افغانستان صحبت شد و اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان به صورت رسمی، عضویت جهانی فدراسیون خبرنگاران افغانستان را اخذ کرده است. 

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ بعضی مشکلات را سر راه رسانه‌ها می‌پذیرد و می‌گوید که این وزارت در تلاش است تا این مشکلات را حل نماید. 

قانع افزود که آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در چارچوب قوانین امارت اسلامی وجود دارد و مشکلات فرا راه خبرنگاران و رسانه‌ها در نظر گرفته شده است. 

قانع تاکید کرد که پالیسی امارت اسلامی این است که تا دیگر هیچ رسانه‌ای سقوط نکند و کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانه‌‌ای نیز ایجاد شده و از طریق آن، به مشکلات و تخطی‌های رسانه‌‌ها و خبرنگاران رسیدگی خواهد شد. 

سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که در قسمت‌ مشکلات امنیتی و اقتصادی خبرنگاران از سوی این وزارت، کارها و پیشرفت‌هایی صورت گرفته و کمیته‌هایی هم ایجاد شده تا در هماهنگی با وزارت اطلاعات و فرهنگ مشکلات رسانه‌ها حل شود. 

در همین حال، مژگان بره‌گی یکی از خبرنگاران در این برنامه می‌گوید که با مسدود شدن شماری از رسانه‌ها، شماری زیادی زنان که نان آور خانواده‌های خود بودند از کار بیکار شدند. 

او از حکومت می‌خواهد که با ایجاد یک میکانیزم مشخص برای خبرنگاران زن، زمینه کار را فراهم نمایند. 

بره‌کی همچنان از نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری و حامیان خبرنگار و رسانه‌ها نیز می‌خواهد که در کنار خبرنگاران زن در افغانستان بایستند و از آنان حمایت کنند. 

در این برنامه برای شماری از خبرنگاران به پاس تلاش‌های‌شان در زمینه گسترش و تقویت آزادی بیان تقدیرنامه نیز اعطا شد.

خبرنگاران و نهادهای حامی خبرنگاران از نهادهای بین‌المللی و پشتیبان رسانه‌ها می‌خواهند که به تعهدات شان پایبند بماند و از جامعه‌ رسانه‌ای و خبرنگاری افغانستان حمایت نمایند.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

کابل؛ از روز ملی خبرنگاران تجلیل شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد