کار-روی-طرح-بازگشایی-دانشگاه‌ها-به-روی-دختران-جریان-دارد

مسوولان وزارت تحصیلات عالی می‌گویند که این وزارت بالای طرح بازگشایی دانشگاه‌ها به روی دختران کار می‌کنند و در صورت نهایی شدن با مردم و رسانه‌ها شریک خواهد کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ لطف‌ الله خیرخواه، معين علمی وزارت تحصیلات عالی روز گذشته (دوشنبه، ۳۰ اسد) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که کمیته وزارت تحصیلات عالی بالای طرح بازگشایی دانشگاه‌ها به روی دختران کار می‌کند و در صورت نهایی شدن، آن را با مردم و رسانه‌ها شریک خواهد کرد اما؛ او در مورد زمان دقیق نهایی شدن این طرح چیزی نگفته است.
خیرخواه افزود که در یک سال گذشته ۱۱۸ هزار دانشجو در سراسر کشور جذب شده و در مجموع ۴۷۱ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مصروف تحصیل هستند.
او بیان داشت که پس از تسلط امارت اسلامی در افغانستان نزدیک به ۲۵۰ استاد از دانشگاه‌های کشور را ترک کرده‌اند و ۶ هزار بست در دانشگاه‌های مختلف کشور وجود دارد که این وزارت بزودی این بست‌ها را به اعلام می‌گذارد.
معين علمی وزارت تحصیلات عالی تاکید کرد که این وزارت در یک سال گذشته نزدیک به ۳ برنامه دوکتورا و ۱۵ برنامه ماستری را آغاز کرده و هم اکنون ۹ برنامه دوکتورا و ۴۰ برنامه ماستری در افغانستان وجود دارد.
حامد حسیب، معین مالی و اداری وزارت تحصیلات عالی در این نشست گفت که این وزارت در یک سال گذشته، ۸۵۰ نفر را به حیث استاد در دانشگاه‌ها استخدام کرده که ۶۵۸ تن آنان در بخش ثقافت اسلامی تدریس می‌کنند.
حسیب افزود که در سطح زون‌ها به هدف ایجاد برنامه ماستری برای عالمان دین جامعات دینی و تخصصی را ایجاد کرده و در یک سال گذشته بازنگری نصاب درسی ۹۰ دانشکده را تکمیل کرده‌اند.
ضیا الله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در این برنامه گفت که در یک سال گذشته توجه جدی در بخش‌های تحقیق صورت گرفته و در این بخش ۲۵ معاونت تحقیق فعال شده و در دانشگاه‌های مختلف کشور ۳۳ ژورنال ملی و ۷ ژورنال بین‌المللی ایجاد شده است.
هاشمی افزود که این وزارت در یک سال گذشته توانسته تا شفاخانه‌های تدریسی دانشگاه‌های شیخ زاید در ولایت خوست و پکتیا را بعد از ۱۲ سال تعلیق، دوباره فعال نمایند.
‏مسوولان وزارت تحصیلات عالی می‌گویند که شماری از پروژه‌های انکشافی مربوط به این وزارت که قبلا توسط موسسات خارجی تمویل می‌گردید، اکنون با بودجه این وزارت تطبیق می‌شود.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

کار روی طرح بازگشایی دانشگاه‌ها به روی دختران جریان دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد