کار-پروژه‌های-نیمه‌تمام-کشور-آغاز-می‌شود

مسوولان وزارت احیا و انکشاف دهات امارت اسلامی افغانستان می‌گویند که بانک جهانی نزدیک به ۲۰ هزار پروژه را در افغانستان نیمه‌تمام باقی گذاشته و در آینده نزدیک شماری این پروژه‌ها از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد یونس آخندزاده، سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات امروز (شنبه، ۳ سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که با حاکمیت امارت اسلامی، بانک جهانی نزدیک به ۲۰ هزار پروژه را در افغانستان نیمه‌تمام باقی گذاشته است.

آخندزاده افزود که این وزارت در سه سال گذشته با بانک جهانی در مورد پروژه‌های نیمه‌تمام در افغانستان صحبت نموده و قرار است در آینده نزدیک کار شماری از پروژه‌ها از سر گرفته شود و بودجه‌‌ی آن از سوی بانک جهانی پرداخت خواهد شد.

او در این برنامه بیان داشت که کارهای ابتدایی سرک وصل کننده افغانستان با چین در ولسوالی واخان بدخشان به طول ۵۰ کیلومتر و با عرض ۱۰ متر به شکل خامه تکمیل شده است. سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات تاکید کرد که این سرک تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

از سوی هم، میرزا محمد شکیب، رییس دفتر وزارت احیا و انکشاف دهات در این برنامه گفت، این وزارت در یک سال پسین توانسته است که کار ۱۰۰ بند بزرگ و کوچک آبی را به ارزش مجموعی ۴۲۶ میلیون افغانی در ولایت‌های بادغیس، بغلان، بلخ، پروان، پکتیا، زابل، سرپل، فراه، کاپیسا، قندوز، نورستان، نیمروز و هرات، تکمیل و به بهره برداری برساند.

شکیب افرود که در یک سال گذشته این وزارت در ۲۵۱ قریه، ۱۴۹ ولسوالی در ۳۴ ولایت کشور، به تعداد ۲۶۶ پروژه آب‌رسانی را به ارزش مجموعی ۱ میلیارد افغانی تطبیق نموده که برای ۱ میلیون ۵۲۵ هزار و ۴۰۰ نفر آب‌آشامیدنی صحی فراهم شده است.

او بیان داشت که در جریان یک سال گذشته در ۲۳ ولایت کشور و ولسوالی‌ها، صدها کیلومتر سرک ساخته شده و کار ساخت ۳۸۸ کیلومتر سرک در ولایت‌های مختلف هم‌اکنون جریان دارد.

این مقام وزارت احیا و انکشاف دهات گفت که یک بند آبی در ولسوالی قادس بادغیس به ارزش مجموعی ۲.۵ میلیون دالر ساخته خواهد شد که با تطبیق این پروژه، یک هزار و ۴۰۰ هکتار زمین زراعتی زیر آبیاری قرار خواهد گرفت و نیز آب‌آشامیدنی باشندگان محل را تأمین خواهد کرد.

به گفته‌ی شکیب کار تطبیق ۱۴۹ پروژه آب‌رسانی در کشور جریان دارد که با تکمیل آن، ۶۶۴ هزار ۹۱۶ نفر به آب‌آشامیدنی صحی دسترسی پیدا خواهند کرد.

مسوولان وزارت احیا و انکشاف دهات در این برنامه گفتند که اعمار دیوار استنادی به طول ۵ کیلومتر در ولسوالی سپین‌بولدک ولایت قندهار با پیشرفت ۹۵ در صد، به ارزش مجموعی ۷۵ میلیون افغانی از پروژه‌های مهم این وزارت بوده که با تطبیق این پروژه، صدها هزار هکتار زمین زراعتی از سرازیر شدن سیلاب‌های موسومی حفاظت خواهد شد.

کار پروژه‌های نیمه‌تمام کشور آغاز می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد