کارشناسان-جرگه-مشورتی-بدون-حضور-زنان-و-جامعه-مدنی-ناقص-است

قرار است نشست بزرگ علما به منظور بحث روی نظام اسلامی، استقلال و وحدت ملی و مسائل اقتصادی کشور فردا(پنج‌شنبه، ۹ سرطان) برگزار شود اما؛ کارشناسان امور می‌گویند که آجندای مورد بحث در این نشست چیزی دیگری است و امارت اسلامی به دنبال کسب مشروعیت است.

به گزارش افغان نیوز؛ ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رییس‌الوزا امروز(چهارشنبه، 8 سرطان) از مکان نشست بزرگ علما که قرار است در تالار لویه‌جرگه برگزار شود، دیدار و هدایت‌های لازم را برای برگزاری بهتر این نشست داده است.

پیشتر عبدالسلام حنفی، معاون دوم رییس‌الوزرا گفت که در این نشست  بیش از ۳ هزار نفر از اقشار مختلف چون علمای دین، استادان دانشگاه، تاجران ملی و افراد موثر در آن شرکت می‌کنند و این نشست برای سه روز ادامه می‌یابد.

آقای حنفی در مورد آجندای مورد بحث نشست بزرگ علما افزوده است که در این نشست درباره مسایل گونه‌گون از جمله نظام اسلامی، استقلال و وحدت ملی، مسایل اقتصادی و اجتماعی گفتگو و مشورت خواهد شد.

اما؛ کارشناسان مسائل سیاسی می‌گویند که امارت اسلامی با برگزاری این نشست در پی کسب مشروعیت است.

سید فرهاد اکبری، کارشناس مسایل سیاسی می‌گوید که امارت اسلامی در این نشست مشورتی عالمان دین، به دنبال کسب مشروعیت سیاسی است.

آقای اکبری به این باور است که امارت اسلامی درکنار کسب مشروعیت در این نشست روی موضوعات دیگراز جمله مسایل اقتصادی، نظام سیاسی و بازگشایی مکاتب دخترانه نیز گفتگو خواهد کرد.

او بیان کرد که امارت اسلامی با برگزاری نشست عالمان دین نشان خواهد داد که افغانستان زیر حاکمیت امارت در حال بیرون رفت از چالش‌های سیاسی و اقتصادی است.

اکبری می‌گوید که امارت اسلامی با برگزاری این نشست به جامعه جهانی اطمینان خواهد داد که افغانستان در حال آبادی و پیشرفت است و هیچ بهانه‌ای برای جنگ وجود ندارد.

این آگاه سیاسی تاکید کرد؛ هر گامی که برای پیشرفت و آبادی کشور گرفته شود، شهروندان افغانستان از آن استقبال می‌کنند.

اما؛ احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی در مورد برگزاری این نشست می‌گوید که جرگه مشورتی که در آن زنان، جوانان، فعالان جامعه مدنی و شخصیت‌های ملی کشور حضور نداشته باشند، هیج ارزش معنوی و مادی ندارد.

آقای سعیدی بیان کرد که در این نشست علما از زنان، جامعه مدنی، افراد متخصص که توانایی طرح و حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور را داشته باشند، باید دعوت می‌شد.

روز گذشته موسسه زنان افغان برای صلح و آزادی، نگرانی‌های خود را از  عدم حضور زنان در  نشست بزرگ علما اعلام کرده و خواستار اشتراک جامعه مدنی و زنان در آن شد.

این در حالی است که قرار بود نشست بزرگ علما توسط امارت اسلامی امروز برگزار شود، اما برای فردا(پنج‌شنبه، 9 سرطان) به تعقویق افتاد. پیشتر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفته بود که این نشست به در خواست علما برگزار می‌شود.

کارشناسان: جرگه مشورتی بدون حضور زنان و جامعه مدنی ناقص است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد