کانکور-افغانستان-تخصصی-می‌شود

مسوولان اداره ملی امتحانات می‌گویند که در یک سال گذشته این اداره از نزد بیش از ۱۷۷ هزار نفر در بست‌های رسمی امتحان اخذ نموده و همچنان این نهاد در حال برنامه ریزی برای تخصصی شدن کنکور ۱۴۰۴ در سه رشته علوم صحی، علمی و اجتماعی است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالباقی حقانی، سرپرست اداره ملی امتحانات امروز ( شنبه، 10 سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به گفت که این اداره در یک سال گذشته از نزد ۱۷۷ هزار و ۲۰ نفر در بست‌های رسمی امتحان اخذ کرده است.

حقانی افزود که از این میان ۸۷ هزار و ۱۰۳ نفر کامیاب و به ادارات دولتی معرفی شده‌اند و همچنان این اداره به منظور اخذ امتحان حدود ۴۰ هزار معلم، تفاهم‌نامه همکاری را با وزارت معارف به امضا کرده است.

او بیان داشت که در یک سال پسین برای معیاری ساختن پروسه‌های تخنیکی و اداری، ایجاد سیستم جامع امتحانات کانکور، ترتیب پلان استراتیژیک و مسوده قانون امتحانات افغانستان و همچنان انفاذ ۱۰ طرزالعمل و ۲ لایحه، از گام‌های مهم این اداره عنوان کرد.

سرپرست اداره ملی امتحانات در این برنامه افزود که امتحان کانکور سال ۱۴۰۳ اخذ گردید که در آن برای 97 هزار و 917 نفر کارت شمولیت چاپ، سوالات امتحان به چهار زبان پشتو، دری، انگلیسی و عربی ترتیب و با افزایش وقت امتحان از ۱۶۰ دقیقه به چهار ساعت، سهولت‌های لازم برای دانش‌آموزان بوده است.

حقانی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم پذیرش دختران از سوی این اداره گفت که این اداره مسوولیتی در قبال شناسایی دانش‌آموزان در امتحان ندارد و این اداره فقط  لیست شرکت کنندگان را از وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های دولتی اخد و بعد امتحان می‌گیرد.

از سوی هم، عرفان الله عباد، رییس بخش سوالات ادراه ملی و امتحانات در این برنامه گفت که این اداره در حال برنامه ریزی برای تخصصی شدن کنکور 1404 در سه رشته علوم پزشکی، علمی و اجتماعی است.

عباد افزود که عواید این اداره در یک سال گذشته در حدود 100 میلیون و 165 هزار و 80 افغانی بوده که از طریق حق الشمول امتحانات، جمعی جمع‌آوری شده و به دولت سپرده شده است.

مسوولان این اداره می‌گویند که اتخاذ تدابیر لازم برای کانکور سال ۱۴۰۴، نهایی سازی مسوده قانون امتحانات افغانستان، برگزاری امتحانات جمعی ادارات، به روز سازی و انکشاف سیستم‌ها، تجهیز واحدهای دومی اداره در سطح هفت زون، ساده و معیاری سازی سیستم‌های تخنیکی و اداری از اولویت‌های مهم سال جاری می‌باشد.

کانکور افغانستان تخصصی می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد