کدام-موانع-در-برابر-صلح-افغانستان-قرار-دارد-

فعالان مدنی می گویند که موانع بزرگی سر راه برقراری صلح و ثبات در افغانستان قرار دارد و باید حکومت برای از پیش رو برداشتن این موانع اقدام نماید.

به گزارش افغان نیوز: شورای عالی صلح کنفرانس مشورتی صلح را با زنان، جوانان و فعالان مدنی در کابل برگزار کرد و فعالان مدنی برخی از موانع را در برابر صلح کشور بر شمرد.

آمنه حسن پور یکی از اشتراک کنندگان این برنامه ضمن ارائه معلومات در رابطه به کارکرد گروپ های کاری کنفرانس متذکره، مداخله کشورهای خارجی، موجودیت افراد مسلح غیر مسئول، مافیای مواد مخدر و معادن، عدم تطبیق قانون، فساد اداری، جنگ، اندک بودن عدالت اجتماعی، موجودیت جنگجویان خارجی و بی باوری مردم بر وعده های حکومت را موانع بزرگ بر سر راه صلح دانست.

خانم حسن پور گفت که برای تحقق پروسه صلح، به جوانان، جامعه مدنی و زنان سهم داده شود. وی پیشنهادات خویش را به رئیس جمهور در مورد موضوعات مختلف از جمله از بین بردن افراطیت، انکشاف متوازن، محو فقر، بیکاری و بیسوادی و گنجانیدن مفاهیم صلح در نصاب تعلیمی، شریک ساخت.

اما تاکنون حکومت وحدت ملی نتوانسته در برابر هیچ کدام این موانع به صورت درست مبارزه کند و بیشتر عمر حکومت به زد و بند های درون حکومتی به مصرف رسید.

رئیس جمهور اکثر شریکان قدرت خویش، در نخست با رئیس اجراییه ، بعد با جنرال دوستم معاون اولش، پس از آن با احمدضیا مسعود نماینده ویژه خویش در امور حکومتداری خوب و حالا با عطا محمد نور والی بلخ در تقابل بوده است.

اما داکتر حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح، گفت که این شورا به منظور بهبود و انسجام فعالیت های خویش، کمیته های پنج گانه را متشکل از علما، سیاسیون، متنفذین، جامعه مدنی، زنان و جوانان و همچنان در عرصه های مطالعات، تحقیقات و رسانه ها، ایجاد کرده که هر کدام وظایف خویش را انجام می دهند.

خانم سرابی افزود که شورای عالی صلح در بخش اجماع ملی به دستآوردهای خوبی نایل آمده است و در جریان کنفرانس ملی مشورتی صلح، دیدگاه و نظریات اقشار مختلف مردم، گرفته شده است. وی خاطرنشان کرد که جامعه مدنی، جوانان و زنان از سراسر کشور در۱۶ گروپ در مورد صلح، نظریات و دیدگاه های سازنده شانرا شریک ساختند.

معاون شورای عالی صلح گفت که اشتراک اقشار مختلف مردم در کنفرانس ملی مشورتی صلح، حس اعتماد را در میان هموطنان به وجود می آورد و همچنان باورمندی را در میان مردم، شورای عالی صلح و دولت بیشتر می سازد و در زمینه تطبیق پالیسی و استراتیژی شورای عالی صلح، مفید واقع می شود.

کدام موانع در برابر صلح افغانستان قرار دارد؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد