کریم-خلیلی-در-قتل-عام-مردم-یکاولنگ-با-طالبان-دست-داشت

گروه طالبان ۱۶ سال قبل از امروز ۳۸۶ تن از باشندگان ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان را به قتل رساندند و بازماندگان این شهدا از حکومت و نهادهای حقوق بشری میخواهند که تحقیق همه جانبه در این زمینه انجام دهند و عاملان این حادثه را به پنجه قانون بسپارند.

به گزارش افغان خبر؛ 386 تن از مردم ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان در سال 1379 به دست گروه طالبان به قتل رسیدند.

سید جاوید شکیب یک تن از بازماندگان این قتل عام می‌گوید؛ کشتن مردم ولسوالی یکاولندگ ولایت بامیان تنها به دست طالبان نبوده است بلکه شماری از افراد محلی نیز در این حادثه دست داشتند.

آقای شکیب محمد کریم خلیلی معاون پیشین رئیس جمهور افغانستان و معاون شورای عالی صلح را به صورت مستقیم در این حادثه دخیل میداند و می‌گوید؛ حکومت وحدت ملی و نهادهای حقوق بشری باید از وی تحقیق کند که چرا این جنایت را مرتکب شده است.

این بازمانده قتل عام مردم یکاولندگ بیان داشت؛ خانواده‌های شهدای مردم یکاولنگ از حکومت میخواهد که این روز  (19 جدی) را بعنوان روز شهدای گمنام در تاریخ کشور ثبت کند.

از سوی دیگر سید قاسم محمودی یکی دیگر از بازماندگان حادثه ولسوالی یکاولنگ گفت؛ حکومت در مدت 15 سال اخیر بعد از سقوط گروه طالبان هیچ توجهی برای خانواده‌های شهدای مردم یکاولنگ نکرده است.

محمودی گفت؛ گروه طالبان تمام مردان ولسوالی یکاولنگ را به قتل رسانده بود و هیچ کسی نبود که اجساد را دفن کند و بعد از هفت روز اجساد توسط زنان در گور دسته جمعی دفن شدند که شمار زیادی از انان شناسایی نشدند.

این بازماندگان شهدای یکاولنگ از حکومت خواستار ایجاد یک منار بالای گور دسته جمعی سال1379 خورشیدی ولسوالی یکاولنگ هستند.

به تاریخ 19 جدی سال 1379 گروه طالبان به ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان هجوم بردند و تمام مردان این ولسوالی را به قتل رساند که به گفته خانوانده ها این شهدا تعداد افراد قتل عام شده به 386 نفر بودند.

کریم خلیلی در قتل عام مردم یکاولنگ با طالبان دست داشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد