کشت-کوکنار-در-کشور-ده-درصد-افزایش-یافته-است

مسئولان وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گویند؛ افزایش ناامنی‌ ها در سال جاری سبب شده است که ساحات تحت کشت کوکنار ۱۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش افغان خبر؛ سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر امروز (یک شنبه 2 عقرب) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت؛ ناامنی ها در سال جاری عامل اصلی افزایش کشت کوکنار در کشور حساب میشود و برای مبارزه با این پدیده باید تمام نهادهای دولتی، مردم و جامعه جهانی همکاری کنند.

خانم عظیمی گفت؛ در سال 2016 میلادی پروسه تخریب مزارع کوکنار در ولایت‌های (بدخشان، کندهار، نیمروز، سرپل، تخار و لغمان) راه اندازی شد که 355 هکتار زمین از وجود کوکنار پاکسازی گردید و 90 درصد کشت کوکنار در این ولایت‌ها کاهش یافته است.

به گفته‌ی خانم عظیمی؛ اکنون در سراسر کشور 201000 هکتار زمین تحت کشت کوکنار قرار دارد که این ساحات  در سال گذشته 183000 هکتار زمین میرسید؛ با این تناسب ساحات کشت کوکنار 10 درصد افزایش یافته است.

به اساس سروی که از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد انجام شده است 59 درصد  کوکنار در زون جنوب کشت میشود، 25 درصد در زون غرب و 9 درصد در زون شرق زرع شده است که ولایت‌های عاری از مواد مخدر در سال جاری به 13 ولایت می‌رسد.

وزیر مبارزه با مواده مخدر گفت؛ به اساس سروی انجام شده تولید تریاک در سال جاری به 4800 متریک تن می‌رسد که 43 درصد افزایش را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

خانم عظیمی افزود؛ به اساس سروی انجام شده 54 درصد تولید تریاک از زون جنوب، 24 درصد از زون غرب، 12 درصد از زون شرق و 6 درصد از زون شمال به دست آمده است.

وزارت مبارزه با مواد مخدر تلاش می‌کند تا با همکاری کشورهای منطقه و جهان علیه مواد مخدر مبازه مشترک کند.

افغانستان به اساس آمار دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد بزرگترین تولید کننده این مواد در سطح جهان محسوب میشود که تولید  مجموعی این کشور در 7 ماه سال جاری 4800 متریک تن بوده است.

 

کشت کوکنار در کشور ده درصد افزایش یافته است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد