کمبود-آب-چالشی-برای-کابل-نشینان

باشندگان غرب کابل از کمبود آب آشامیدنی شکایت کرده و می‌گویند که ساعت‌ها انتظار می‌کشند تا از مساجد و مراکز آب رسانی آب به دست آورند.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد جمعه نیازی، یکی از باشندگان منطقه ریگریشن ناحیه ۱۳ شهر کابل به آژانس افغان نیوز می‌گوید که از دو سال به این طرف، این منطقه آب ندارد و مردم مجبور هستند که آب مورد نیازشان را از مساجد و مراکز آب رسانی خریداری کنند.

آقای نیازی افزود که سیستم آبرسانی دولتی در این منطقه وجود ندارد و یک شرکت خصوصی که در بدل پول به مردم آب توزیع می‌کرد، در حال حاضر مسدود شده است.

او بیان داشت که باشندگان این محل مجبور هستند که آب مورد نیازشان را خریداری و در مقابل هر بوشکه‌ ده لیتره یک افغانی پول پرداخت می‌‌کند.

نیازی در این گفتگو افزود که مردم توان حفر چاه را ندارند و ساعت‌ها انتظار می‌کشند تا از مساجد و مراکز آب رسانی، آب مورد نیازشان  رابه دست بیاورند.

محمد نسیم امیری، یکی دیگر از باشندگان این منطقه گفت که مردم بخاطر دریافت چند لیتر آب از صبح وقت تا ناوقت روز انتظار می‌ کشند.

امیری افزود که با گسترش بی‌کاری مردم در حال حاضر پولی برای تهیه غذای ندارند و بی آبی هم بر مشکلات‌ آنان افزوده شده است.

از سوی هم، میرویس یکی از مسوولان مراکز آب رسانی می‌گوید که در چند سال اخیر سطح آب در شهر کابل پایین آمده و شماری از مناطق در این ولایت با کمبودی آب مواجه شده است.

او گفت که در این سال‌ها شماری زیادی از خانواده‌‌ها مجبور هستند که آب مورد نیازشان را از مساجد و مراکز آب رسانی خریداری کنند.

آنان از مسوولان حکومتی خواستار توجه جدی در زمینه کمبود آب در غرب کابل شده و می‌گویند که حکومت باید چاه‌های آب بیشتر در این منطقه حفر نماید تا مشکلات مردم حل شود.

در همین رابطه، مسوولان وزارت انرژی و آب می‌گویند که برای تامین آب به شهروندان کشور متعهد است و این وزارت برنامه‌های برای مدیریت آب‌های زیر زمینی دارد.

رفیع‌الله ستانکزی، رییس انسجام برنامه‌های آب وزارت انرژی و آب در این باره می‌گوید که یکی از عوامل کاهش آب‌های زیر زمینی در شهر کابل، افزایش جمعیت، استفاده بی‌رویه مردم از آب‌های زیرزمینی می‌باشد.

ستانکزی افزود که بخاطر رفع کم آبی در مرکز و ولایت‌های کشور این وزارت  پروژه کانال آب کابل- پنجشیر، پروژه شاه توت و پروژه شاه و عروس از جمله پروژه‌های آبی است که می‌تواند آب مورد نیاز شهروندان کابل را تامین نماید و بررسی تخنیکی این پروژه انجام شده است.

او بیان داشت که آب‌های زیر زمینی شهر کابل در حال کاهش است و در قسمت حفر چاه‌های خودسر از سوی شهروندان، این وزارت قانون مشخصی آمده نموده است.

از سوی هم، مطیع الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب می‌گوید که این وزارت بخاطر رفع کم آبی در مرکز و ولایت‌های کشور در یک سال گذشته توانسته است که ۱۴۰ بند کوچک آبی را آغاز و از این میان ۱۱۷ پروژه آبی تکمیل شده است.

پیش از این نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان از گسترش بحران آب در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که خشک‌سالی، آلودگی و مصرف بیش از حد آب ارزشمندترین منبع مردم را تهدید می‌کند.

این اتحادیه روز شنبه (6 اسد) در صفحه ایکس خود ضمن اعلام این مسئله از مردم خواسته است برای حفاظت از منابع آب در افغانستان تلاش کنند.
اتحادیه اروپا نوشته است: «بیایید از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و آب‌های زیرزمینی خود برای نسل‌های آینده محافظت کنیم.»
این اتحادیه ضمن دعوت از همه برای حفظ منابع آب گفته است جهان می‌تواند در برابر این معضل پیروز شود.
در پیام اتحادیه اروپا آمده است: «ما با هم می‌توانیم یک افغانستان و جهان امن در برابر مشکلات آبی بسازیم.»
این هشدار اتحادیه اروپا در حالی منتشر می‌شود که سازمان ملل نیز پیش از این از وخامت اوضاع آب در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که 80 درصد از جمعیت این کشور به آب آشامیدنی دسترسی کافی ندارند.

 

کمبود آب چالشی برای کابل نشینان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد