کمپاین-عدالت‌خواهی-برای-حقوق-معلمین-در-کابل

شورای منتخب معلمان کشور، طی یک گردهمایی اعتراض‌آمیز در کابل؛ تبعیض حکومت در اجرای معاشات کارمندان پایین رتبه دولتی را نقض سریع ماده ۲۲ قانون اساسی دانسته و خواستار عدالت شدند.

به گزارش افغان نیوز: فضل احمد فضل، رئیس شورای معلمین، امروز چهارشنبه( 24، جدی ) در یک کنفرانس خبری گفت که توجه به معلمین، توجه به معارف کشور است. بنابراین، حق مشروع و امتیاز های آنان باید پرداخت گردد.

وی بیان کرد؛ «در طول 19 سال اخیر، کمک‌های زیادی از سوی جامعه جهانی به افغانستان صورت گرفت و معارف کشور از نگاه کیفی و کمی تا حدودی رشد کرده اما متاسفانه موجودیت فساد گسترده و عدم تعهد قوی دولت مردان باعث شده که کیفیت هر سال سیر نزولی‌اش بپیماید.» رئیس شورای معلمین گفت: امتیاز های معلمین همه ساله کاسته شده و برعکس بار شانه های شان اضافه تر گردیده است‌. این وضعیت باعث لبریز شدن صبر معلمین در کشور شده است. از سوی هم، محمود الهی معاون شورای معلمین بیان کرد، معلمین خواهان تامین عدالت در معاشات شان هستند و چیزی اضافه از حکومت تقاضاء ندارند.

به گفته او، " بست سه معلمین 13 هزار افغانی " درصورتی که "بست سه وزارت مالیه 25 هزار افغانی " است. این عمل نشانه آشکار تبعیض دربرابر معلمین در سراسر کشور است.

وی اضافه کرد؛ باید حکومت کرایه موتر، امتیاز تحصیلی برای معلمین فارغان 14 پاس و معاش منطقوی را درنظر گیرد تا معارف کشور پیش رفت چشم‌گیری داشته باشد.

به گفته وی، معلمین کشور خواهان بربادی این وطن نیستند بلکه برای آبادی و شکوفایی این سرزمین مبارزه می‌کنند تا جهل و بی سوادی را از جامعه برطرف سازند.

در همین حال، صابر مشعل معاون شورای معلمین هرات اظهارداشت که معلمین هرات طرح های جدید را برای کاهش فساد ارایه کرده تا جلوی این همه بسامانی ها در عرضه های معارف گرفته شود. او گفت: فقر، بیکاری، جهل و بی سوادی از شاخصه های یک جامعه عقب مانده در کشور است. اما معارف پایه اساسی برای مبارزه با این همه بی سامانی‌ها خواهد بود. بنابراین،حکومت باید در این راستا توجه جدی کند تا معلمین بتوانند با این همه چالش‌ها کنار بیایند.

این درحالی است که ولسی جرگه شورای ملی کشور طرح افزایش معاشات کارمندان پایین رتبه دولتی را در بودجه سال مالی 1400 خورشدی با اکثریت قاطع آرا چند روز پیش تصویب کرد. بر اساس این طرح، معاشات کارمندان دولتی چون معلمین، مامورین پایین رتبه، سربازان اردوی ملی و پولیس ملی، اجیران، معیوبین و معلولین و ورثه شهدا افزایش خواهد یافت.

کمپاین عدالت‌خواهی برای حقوق معلمین در کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد