کمک‌های-بشردوستانه-بر-اساس-زد-و-بند‌های-قومی-توزیع-می‌شود

اعضای«جنبش زنان برای عدالت و آزادی» خواستار توزیع عادلانه کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان شده‌ و می‌گویند که کمک‌ها به صورت ناعادلانه و براساس زد و بند‌های قومی‌، مذهبی، سمتی و سیاسی تقسیم می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ گروهی از زنان فعال زیر نام«جنبش زنان برای عدات و آزادی» امروز (شنبه، ۱۸ جدی) با برگزاری گردهمایی، گفته‌اند که با تغییر نظام، فقر و بیکاری افزایش یافته است.

آنان افزوده‌اند که در کنار بیکاری و فقر بهای مواد غذایی و سوختی نیز به گونه‌ای بی سابقه افزایش یافته و  کشور را در آستانه‌ی یک بحران قرار داده است.

این زنان تصریح کرده‌اند؛ این بحران چنان شدید است که سازمان‌های بین المللی و حقوق‌بشری نسبت به وقوع فاجعه‌ی انسانی در پی آن هشدار داده‌اند.

اعضای«جنبش زنان برای عدالت و آزادی» در پایان گردهمایی قطعنامه‌ای را نیز صادر کردند که در آن آمده است؛ در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۶۸ هزار خانواده در افغانستان کمک نقدی و غیرنقدی شده اما؛ توزیع کمک‌ها ناعادلانه و براساس زد و بند‌های قومی‌، مذهبی، سمتی، سیاسی و واسطه‌بازی صورت گرفته است.

در قطعنامه آمده است که در بعضی ولایت‌ها و ولسوالی‌ها چندین بار کمک صورت گرفته؛ اما در بعضی ولایت‌ها اصلا توجه نشده است. زنان معترض از ولایت‌های دایکندی، بامیان، سمنگان، جوزجان، غور، بدخشان، تخار و مناطق غرب کابل به‌عنوان مناطق محروم یاد کرده‌اند.

زنان معترض از سازمان ملل‌، کشورهای کمک‌کننده و سازمان‌های امدادی خواسته‌اند که کمک‌های نقدی‌، جنسی و مواد غذایی را بدون تبعیض قومی به گرسنگان واقعی توزیع کنند.

این در حالی است که براساس آمار سازمان جهانی غذا، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در معرض «گرسنگی شدید» قرار دارند.

 

کمک‌های بشردوستانه بر اساس زد و بند‌های قومی توزیع می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد