کمیسیون-عالی-مهاجرت-تشکیل-جلسه-داد-برنامه-ملی-برای-بیجا-شدگان

کمیسیون عالی مهاجرت تحت ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور، در مورد وضعیت بیجا شدگان، داخلیو عودت کنندگان در نقاط مختلف کشور تشکیل جلسه داد، تا به آنها کمک رسانی شود.

جلسه کمیسیون عالی مهاجرت قبل از ظهر امروز تحت ریاست محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان، در ارگ برگزار گردید.

در آغاز جلسه سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندهگان، در رابطه به برنامههای وزارت مهاجرین معلومات داد و پلان تطبیقی و طرح پیشنهادی بودجه پالیسی ملی بیجاشدگان در سطح ولایت هرات را به جلسه ارائه کرد.

سپس رئیس مهاجرین ولایت هرات، پلان تطبیقی پالیسی ملی بیجاشدگان داخلی ولایت هرات را به صورت تفصیلی که شامل سروی و بررسی وضعیت کمپهای بیجاشدگان، تاسیس شوراهای بیجاشدگان داخلی و شورای انکشافی مردمی، آگاهی دهی و اطلاع رسانی پیرامون پالیسی ملی بیجاشدگان، عودت بیجاشدگان داخلی به محلات اصلی شان، عودت و ادغام بی‌جاشدگان در ولایات اصلی شان، فراهم نمودن مساعدت اعمار سرپناه برای بیجاشدگان، تسهیل اخذ تذکره و کارت تولد، تشخیص زمین‌های مناسب دولتی به‌منظور احداث شهرک و ادغام محلی بیجاشدگان، شناسایی و تشخیص بیجاشدگان بدون زمین و سرپناه، نقشه اندازی زمین جهت عرضه خدمات عامه، احیای سیستم آب و فاضلاب، ارائه خدمات اولیه مصئونیت غذایی و معیشت، ممانعت از اخراج اجباری با فراهم نمودن بدیل‌های مناسب بهمنظور جلوگیری از اعمار سرپناه بالای ملکیتهای دولتی و خصوصی توسط بیجاشدگان و مدیریت بی‌جاشدههای جدید در هماهنگی با مسئولین ولایات اصلی بیجاشدگان میباشند، ارائه کرد.

وی گفت که در مدت شش ماه یک کمیته‌ای زیر نظر والی با همکاری موسسات کمک کننده در رابطه به بیجاشدگان داخلی و روی شاخص‌های مشخص کار شده است.

رئیس مهاجرین ولایت هرات، گفت که در ولایت هرات ۷۶ هزار بیجاشدۀ داخلی وجود دارد و یک ساحه برای آنها در نظر گرفته شده است. بعضی از خدمات مانند کلینیک و مکتب آماده بهره برداری بوده و قرار است در این ساحه برای افراد بیجاشده و شماری از باشندگان هرات مسکن داده شود.

سیدسعادت منصور نادری وزیر شهرسازی گفت که ما با وزارت تجارت و صنایع در شهرک قالین بافها یک الگوی خوب کارهای ساختمانی را داریم و می‌توانیم این الگو را در شهرک مهاجرین نیز تطبیق کنیم.

جواد پیکار رئیس ادارۀ اراضی، گفت که یک ارزیابی همه جانبه و سروی صورت گیرد و چگونگی انتخاب ولایت هرات از سوی بیجاشده گان نیز معلوم گردد.

انجنیر ویس احمد برمک گفت که ما در کنار توزیع زمین، اگر روی آپارتمانها نیز کار کنیم، بهتر خواهد بود تا سرمایهها منسجم و محدود گردد.

عبدالباقی پوپل گفت که در هرجائی‏که شهرک برای مهاجرین ساخته می‌شود، جزء پلان شاروالیها نیز گردد.

رئیسجمهور غنی پس از استماع سخنان آنان، گفت که در شهرک‌های که برای مهاجرین خانه اعمار میگردد، باید قابل استطاعت باشد و ساحه تجارتی در جوار شهرکها موقعیت داشته باشند.

رئیسجمهور افزود: شاروالیها باید برای خدمات کارهای اساسی را انجام دهند و هم‌چنان روی مسایل فرهنگی و اجتماعی در شهرکها توجه شود.

محمداشرف غنی گفت که ساحه کار باید در اطراف شهرکها موقعیت داشته باشد و یک رابطه واضح با کاریابی موجود باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما در رابطه به بیجاشدگان داخلی و مهاجرین ضرورت به یک برنامه ملی داریم و این برنامه حد اقل برای ده سال باشد.

رئیسجمهور غنی تصریح کرد که یک گروپ از وزرا و مسئولین دولتی روی موضوع کارکنند و به اولویتهای چون آب، برق، سرپناه، ملکیت و کار برای افرادیکه به کشور برمیگردند، توجه شود.

رئیسجمهور گفت که در سال جاری بیش از یک میلیون مهاجر از پاکستان به وطن برگشتند و این بازگشت پیام واضح دارد که مردم بالای حکومت و آینده کشور اعتماد دارند.

محمداشرف غنی گفت که بحث مهاجرین و بیجاشدگان داخلی برای حکومت یک اولویت است و باید جلسات متعدد در این باره داشته باشیم.

رئیسجمهور غنی خاطرنشان کرد که تفکیک وظایف باید ص

کمیسیون عالی مهاجرت تشکیل جلسه داد/ برنامه ملی برای بیجا شدگان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد