کمیسیون-نمی-تواند-در-لیست-نهایی-تغیر-ایجاد-کند

کمیسیون شکایات انتخاباتی تاکید می کند که فهرست نامزدان انتخابات ولسی جرگه نهایی است وهیچ تغییر درآن وارد نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: کمیسیون شکایات انتخاباتی تقریبا دوهفته پیش نامهای سی و پنج نامزد را از فهرست نامزدان انتخابات ولسی جرگه حذف کرد وبه چهل و پنج نفر دیگر اخطار داد که اگر اتهامات وارده برآنها دورساخته نشود، نامهای آنها نیز حذف خواهد شد.

با اعلان این تصمیم ، اعتراض ها درکابل وچندین ولایت آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد.

حمیرا حقمل: کسانی که اخطار دریافت کرده اند نیز باید دوسیه های شان را حل کنند، در غیر آن آنان نیز از فهرست حذف خواهند شد

 خانم حقمل گفت:" تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی نهایی است وحتی خود کمیسیون وهیچ مرجع دیگر نمی تواند تصمیم ما را تغییر دهد. من به مردم اطمینان میدهم که چهل وپنج نفرکه از سوی کمیسیون انتخابات اخطار دریافت کرده اند آنها نیز حذف خواهند شد. اگر تا روز انتخابات آنهایی که حقوق مردم را ضایع ساخته اند ، زمین های مردم را غصب کرده اند وقضایای قتل دارند ، این قضیه ها را حل وفصل نکنند آنها نیز از فهرست حذف خواهند شد."

حذف شدگان از لیست نهایی نامزدان ، قضیه های حقوقی داشته ومتهم اند که گروهای مسلح خود سر نیز دارند .در همین حال طرفداران یک کاندید انتخابات در تخار نیز دست به اعتراض زده و راه ها را مسدود کرده بودند.

هواداران این افراد پیشروی دفتر کمیسیون مستقل انتخابات درکابل وشعبات آن در ولایت های دیگر بنام اعتراض مدنی گردهم آمده، هم کمیسیون انتخابات وهم حکومت را تهدید کرده اند.

آنها تهدید کرده اند که اگر کمیسیون شکایات انتخاباتی فیصله خود را پس نگیرد به اعتراض های خود ادامه میدهند ، دروازه های کمیسیون های انتخاباتی وسرک ها را مسدود می سازند.

اما خانم حقمل معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید اینکه هواداران چند تن محدود حذف شده از لیست امنیت ونظام کشور را تهدید می کنند ، خود معلوم می شود که فیصله درمورد آنها درست بوده است.

او گفت:" آنها مردم را تهدید می کنند. پروسۀ ملی انتخابات را به خطر مواجه ساخته مانع می شوند، راه ها رامسدود می سازند، کارمندان ملکی را به دفاتر اجازه نمی دهند ، پس این همه خود یک ثبوت بسیار خوب برای تصامیم ایست که کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد آنها اتخاذ کرده است."

اعضای کمیسیون های انتخاباتی افغانستان گفته اند که نام های افراد بر مبنای ارزیابی های دقیق و بر اساس قانون صورت گرفته است

خانم حقمل می افزاید که کمیسیون شکایات انتخاباتی نامهای این سی و پنج نفر را به اساس صلاحیت های خود واحکام قانون از فهرست حذف کرده است.

او از حکومت خواست تا جلو زورگویان را بگیرد وکمک کند که انتخابات در زمان معین آن برگزار شود.

اگرچه حکومت افغانستان و رئیس جمهور اشرف غنی گفته است انتخابات ولسی جرگه حتما برگزار خواهد شد ولی برخی کارشناسان نگران اند که برعلاوۀ مشکلات تخنیکی موانع سیاسی هم وجود دارد وبیم آن میرود که این انتخابات شاید در زمان تعیین شده برگزار نشود.

کمیسیون نمی تواند در لیست نهایی تغیر ایجاد کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد