گروه-شش-نفری-زنان-در-کابل-بستنی-می‌فروشند

به دنبال افزایش بیکاری و وضع محدودیت‌ها بر زنان از سوی حکومت، یک گروه شش نفره زنان با فروش بستنی در نقاط مختلف شهر کابل امرار معاش می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ پس از روی کار آمدن امارت اسلامی و وضع مقررات پوشش اجباری برای زنان، بستنی فروشان سیار زن علاوه بر پوشاندن سر تا پای خود با استفاده از مقنعه، عینک آفتابی و دستکش به فروش بستنی در خیابان‌های کابل ادامه می‌دهند.

زنان بستنی فروش با دشواری‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، هر روز از ساعات صبح تا عصر در مجموع 10 ساعت کار می‌کنند و ماهانه حدود 9500 افغانی (حدود 110 دلار) حقوق دریافت می‌کنند.

«مستر کولفی» شرکت تولیدی بستنی دارای 150 کارمند در شهرهای مختلف افغانستان از جمله کابل، کندز، جلال آباد و مزار شریف است و از این میان شش کارمند زن را استخدام کرده است. این شرکت قصد دارد در آینده برای افزایش اشتغال زنان تلاش کند.

یکی از این فروشنده‌ها صنم انوری است و 21 سال سن دارد. او می‌گوید که سال گذشته پدر بیمارش را از دست داده و اکنون با مادر و دو خواهر و برادرش زندگی می‌کند.

صنم گفت:« در کنار کار برای ورود به دانشگاه برای آزمون کنکور نیز آماده می‌شوم. می‌خواهم در رشته پزشکی دانشگاه کابل قبول شوم. برای تحقق رویاهایم پول پس‌انداز می‌کنم».

خانم انوری افزود:« رضایت مردم برای ما مهم است. آنها به ما انگیزه می‌دهند و ما را تشویق می‌کنند. تاکنون هیچ نوع تحمیلی از سوی طالبان یا جامعه سنتی علیه ما صورت نگرفته است. ما الگویی برای زنان جامعه هستیم».

شمسیه کریمی یکی دیگر از این بستنی فروشان می‌گوید:« با همسر و چهار فرزندم در کابل زندگی می‌کنم، همسرم بیمار است و نمی‌تواند کار بکند. بار زندگی را به تنهایی بر دوش می‌کشم».

در همین حال عبدالحبیب مبارز، مدیر شرکت مستر کولفی نیز در این راستا تصریح کرد: «تلاش می‌کنیم تا افراد بیشتری در این شرکت استخدام شوند. در صورت فراهم‌شدن فرصت‌ها می‌توانیم تعداد زنان شاغل را افزایش دهیم. تاکنون با هیچ مانعی از سوی امارت اسلامی مواجه نشده ایم. یکی از دلایل آن ممکن است این باشد که کارمندان زن قوانین حجاب امارت اسلامی را رعایت می‌کنند».

گروه شش نفری زنان در کابل بستنی می‌فروشند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد