یک-سالگی-حکومت-سرپرست؛-خبرنگاران-در-سوگ-آزادی-بیان

شماری از خبرنگاران بصورت نمادین از مرگ آزادی بیان در افغانستان سوگواری کرده و از جامعه جهانی خواستند که به وضعیت رسانه‌ها و آزادی بیان توجه کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ شماری از خبرنگاران افغانستان ساکن پاکستان، حکومت سرپرست را «دشمن آزادی بیان» خوانده و گفته‌اند که امارت اسلامی افغانستان را به «زندان خبرنگاران» تبدیل کرده‌است.

آنان گفته‌اند که پس از تسلط امارت اسلامی، خبرنگاران شاهد «مرگ» آزادی بیان در کشور بوده و حکومت سرپرست تمام دستاوردهای ۲۰ ساله افغانستان را نابود کرده‌است.

به گفته آنان، خبرنگاران در داخل افغانستان و کشورهای همسایه با وضعیتی دشوار روبه‌رو هستند و نیاز است جهان به وضعیت خبرنگاران توجه کند.

حکومت سرپرست محدودیت‌های وسیعی را بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها، تاکنون ده‌ها خبرنگار از سوی نیروهای حکومت، بازداشت، لت و کوب، شکنجه و تهدید شده‌اند.

در همین حال، سازمان گزارشگران بدون مرز با نشر آماری گفته‌است که با تسلط امارت اسلامی بیش از ۶۰ درصد خبرنگاران وظایف‌شان را از دست داده‌اند.

به گفته این سازمان نزدیک به ۳۹ درصد رسانه‌های افغانستان پس از روی کار آمدن امارت اسلامی، متوقف شده و از فعالیت بازمانده‌اند.

این سازمان در گزارشی گفته که جکومت سرپرست در یک سال گذشته ۷۰ خبرنگار را بازداشت کرده و شماری از خبرنگاران توسط دادگاه نظامی حکومت محاکمه شده و برخی از خبرنگاران اکنون در زندان آنان به سر می‌برند.

سازمان گزارشگران بدون مرز افزوده‌است که روز گذشته (شنبه ۲۲ اسد) ۱۰ خبرنگار و فعال رسانه‌ای که راه‌پیمایی اعتراضی زنان را در کابل پوشش می‌دادند از سوی نیروهای امارت اسلامی بازداشت شدند.

گفته می‌شود که نیروهای حکومت خبرنگاران خارجی را فورا آزاد کردند اما؛ هنوز درباره خبرنگاران بازداشتی داخلی خبری در دست نیست.

یک سالگی حکومت سرپرست؛ خبرنگاران در سوگ آزادی بیان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد