۱-۲-میلیون-کودک-در-کشور-مشغول-کارهای-شاقه-اند

مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی می گویند اکنون بیش از ۱.۲ میلیون کودک در کشور مشغول کارهای شاق استند.

به گزارش افغان نیوز: فتاح احمدزی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی گفت: با تلاش‌های وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت کار و امور اجتماعی تا این دم توانسته است از مجموع کودکانی که مشغول کارهای شاق اند، حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ کودک بی‌سرپرست را طی برنامه‌های حمایت از کودکان به پرورشگاه‌ها منتقل کند تا به جای کارکردن درس بخوانند.

سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی افزود که این اطفال در پرورش‌گاه‌‍‌های مربوط به وزارت کار و امور اجتماعی علاوه از درس خواندن، زبان‌های خارجی و حرفه‌های متنوّع را نیز می‌آموزند.

وی گفت که از مجموع ۱.۲ میلیون کودکی که مشغول کار شاق هستند، کودکانی که سرپرست دارند را از کودکان بی‌سرپرست تفکیک کرده و از خانواده‌های‌شان تعهد می‌گیرند که با استفاده از کمک‌های وزارت کار و امور اجتماعی کودکان‌شان را به مکتب بفرستند.

در همین حال صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) با گرامی‌داشت از روزجهانی کودک می‌گوید که گرامی‌داشت از روز جهانی کودک به معنای بزرگ‌داشت از سالروز تشکیل کنوانسیون حقوق کودک است.

همچنان، آدیلا نماینده ارشد اداره یونیسف برای افغانستان با گرامی‌داشت از روزجهانی کودک، گفت که در افغانستان بسیار مهم است که به اطفال، که بخش بزرگی از جمعیت جوان این کشور را تشکیل می‌دهند، فرصت بلند کردن صدا داده شود.

 وی اظهار داشت: “البته که دختران و پسران هر دو به‌ گونه وسیعی من‌حیث شهروندان، قابل دید نیستند و ما باید به ایشان فرصت دهیم تا پیش‌قدم شوند و صدای‌شان را بلند کنند. امروز، روز کودکان است تا پیش‌قدم شوند و با صدای خویش صحبت کنند و ما باید به آن‌ها گوش دهیم.”

نماینده ارشد اداره یونیسف افزود که در برنامه‌ای با حمایت اداره یونیسف زیر عنوان “فعال‌سازی گفتار” نوجوانان ابتکارات و دستآورد‌های‌شان را از طریق موسیقی، هنر، تجارت و انجمن‌های علمی به نمایش خواهند گذاشت.

به گفته نماینده ارشد اداره یونیسف، اطفال در سراسر جهان نقش‌های کلیدی‌ای را در مطبوعات، سیاست، تجارت، ورزش و سرگرمی ایفا خواهند کرد تا به جایگاه خودشان دست یابند و در افغانستان نیز تعدادی از نهاد‌های رسانه‌ای در برنامه‌های خویش فرصت‌هایی را برای اطفال مساعد می‌کنند که کودکان برای نجات جان‌شان تلاش کرده و برای اعاده حقوق‌شان مبارزه کنند.

قابل ذکر است که بر اساس گفته‌های سخنگوی وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان در حال حاضر بیش از ۱۰میلیون کودک مشغول آموزش و پرورش‌اند.

۱.۲ میلیون کودک در کشور مشغول کارهای شاقه اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد