۱۵۰-شهروند-خارجی-در-زندان‌های-افغانستان-محبوس-اند

مسوولان اداره تنظیم امور زندان‌های افغانستان می‌گویند که در حال حاضر نزدیک به ۱۱ هزار زندانی به شمول ۱۵۰ شهروند خارجی در  زندان‌های کشور زندانی هستند.

به گزارش افغان نیوز؛ احمدیوسف مستری، سرپرست اداره تنظیم امور زندان‌ها امروز ( یک‌شنبه، 11 سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که در حال حاضر نزدیک به ۱۱ هزار زندانی در زندان‌های کشور زندانی هستند.

مستری افزود که از این میان در حدود یک هزار زن، ۸۰۰ کودک و در حدود ۱۵۰ شهروند خارجی می‌باشد.

او بیان داشت که نزدیک به ۱۲ هزار نفر دیگر در توقیف قرار دارند و در انتظار تصمیم دادگاه‌ها می‌باشند.

این مقام اداره تنظیم امور زندان‌ها در مورد زندانی‌های خارجی گفت که این زندانی‌ها اکثریت شان از کشورهای همسایه هستند که در جرایم مختلف مانند فریب‌کاری، جعل‌کاری و کلاه‌برداری محکوم شده‌اند و شهروندان امریکای نیستند.

سرپرست اداره تنظیم امور زندان‌ها گفت که ۸ الی ۹ هزار شهروند افغانستان در کشورهای همسایه و سایر کشورها زندانی هستند که در سال گذشته از ۶ هزار زندانی اهل افغانستان در ایران، هزار و ۱۵۸ نفر به افغانستان منتقل شده و حدود هزار نفر دیگر توسط کشور ایران رها شده‌اند.

مستری تاکید کرد، با ایران توافق شده که زندانیان افغانستانی به افغانستان برگردانده شوند و در ماه رمضان، عید سعید فطر و عید سعید اضحی بر اساس فرمان رهبر ا.ا در حدود ۳ هزار و ۲۰۰ زندانی از زندان‌های کشور رها شده‌اند.

این مقام اداره تنظیم امور زندان‌ها درباره زندان بگرام گفت که زندان بگرام در حال فعال شدن است و تعدادی از زندانیان به این زندان منتقل شده‌اند.او همچنان گفت که در یک سال گذشته در مجازات ۱ هزار و ۶۵۵ نفر دیگر نیز تخفیف ویژه داده شده است.

از سوی هم، حبیب‌الله بدر، معاون امور نظامی اداره تنظیم امور زندان‌ها در این برنامه گفت که به تعداد ۳ هزار و ۲۴۳ نفر محبوس از قید رها گردیده، به تعداد ۳ هزار و ۱۶ نفر محبوس از ولایت‌ها به مرکز، از مرکز به ولایت‌ها و از یک ولایت به ولایت دیگر انتقال یافته، و برای مشخص شدن سرنوشت ۱ هزار و ۵۶۲ زندانی هماهنگی لازم با دادگاه عالی نیز صورت گرفته است.

بدر افزود که به تعداد ۲ هزار و ۲۴۱ زندانی از بخش‌های مختلف آموزش‌های دینی فارغ گردیده و به تعداد ۶ هزار و ۴۰۸ نفر دیگر مصروف فراگیری تعلیمات دینی می‌باشند.

او بیان داشت که به تعداد ۱ هزار و ۱۲۲ زندانی مصروف فراگیری تعلیمات حرفوی بوده و در یک سال گذشته به تعداد ۳۳۷ نفر تعلیمات حرفوی را در بخش‌های مختلف به اتمام رسانده اند.

مسوولان می‌گویند، به منظور مسلکی سازی و ارتقای ظرفیت پولیس زندان‌ها ورکشاپ‌ها و سیمینارهای آموزشی برای ۶۸۰ افسر، ساتنمن و سرباز دایر شده و هم اکنون به تعداد ۱۶۰ تن دیگر مصروف فراگیری تعلیمات مسلکی می‌باشند.

این در حالی است که به گفته مقام‌های امریکایی سه زندانی امریکایی در زندان‌های افغانستان هستند اما؛ سرپرست اداره تنظیم امور زندان‌ها در این برنامه گفته است که زندانی امریکایی در زندان‌های کشور ندارند اما؛ گفت که ممکن است این افراد در توقیف‌خانه‌ها باشند.

۱۵۰ شهروند خارجی در زندان‌های افغانستان محبوس اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد