۴۰-هزار-طفل-در-ولایت-هرات-از-تعلیم-و-تربیه-محروم-اند

مقامات محلی ولایت هرات می گویند که حدود ۴۰ هزار کودک واجد شرایط برای رفتن به مکتب به دلیل ناامنی ها و بی توجهی مسوولان معارف این ولایت فرصت های تعلیمی را از دست می دهند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: شماری از اعضای شورای ولایتی هرات امروز یک شنبه 16 جدی به خبرنگار افغان نیوز خبر می دهد که ضریب ناامنی ها روز به روز در این ولایت بیشتر شده تا جای که زمینه های درسی را نیز از کودکان گرفته است.

غلام حبیب هاشمی با بیان این مطلب تصریح می کند که محرومیت زمینه های تعلیمی و آموزشی برای کودکان در ولایت هرات نگران کننده است و ریاست معارف طی سال های گذشته هیچ برنامه ای برای بازگشایی مکاتب در این ولسوالی ها را ندارند.

آقای هاشمی افزود که ولسوالی های پشتون زرغون، غوریان، شیندند، کشک کهنه وگلران از ولسوالی های اند که فرصت های تعلیم و آموزش در آنها وجود ندارد.

این عضو شورای ولایتی هرات اظهار داشت که علاوه بر این قریه های اطراف سایر ولسوالی های هرات نیز دچار همین مشکل اند که از نبود مکتب و درس رنج می برند.

وی همچنان تاکید می کند که در این مناطق مخالفان کاملا نفوذ کرده و دولت هیچ تسلطی بر وضعیت امنیتی و تعلیمی آن ندارد.

از سوی هم محمد سردار بهادری عضو دیگر شورای ولایتی هرات با تایید این خبر می گوید مخالفان مسلح حکومت در تضاد با آموزش های مکتبی اند و بیشترین فشارها بالای دختران هستند تا از تعلیم دور بمانند.

آقای بهادری خاطر نشان ساخت که ولایت هرات یکی از ولایت های بزرگ کشور است که باید فرصت های آموزشی برای کودکان و جوانان مهیا باشد.

در همین حال سید خلیل موید معاون ریاست معارف ولایت هرات با رد این آمارها می گوید که مشکلات معارف در ولایت هرات نگران کننده است و برنامه های برای سال تعلیمی جدید روی میز کار معارف این ولایت قرار دارد.

آقای موید می افزاید که برنامه برای ایجاد مکاتب در ولسوالی های ناامن نیز روی دست است که در سال تعلیمی جدید عملی خواهد شد اما هیچ کاری بدون همکاری مردم امکان پذیر نمی باشد.

معاون ریاست معارف ولایت هرات اضافه می کند که آمار محرومیت کودکان در هرات تقریبا به سه هزار تن در ولسوالی های شیندند، کشک کهنه ، پشتون زرغون و گلران است.

او علاوه نمود که مردم باید همکار معارف ولایت هرات باشند تا این ریاست بتواند در ایجاد مکاتب و راه اندازی فرصت های تعلیمی برای کودکان دستاورد داشته باشد.

سید خلیل موید تاکید می کند که مردم می توانند با رایزنی و صحبت با طالبان راه های فعال سازی مکاتب را در مناطق ناامن فراهم سازند.

گزارش از حبیبه حبیبی

۴۰ هزار طفل در ولایت هرات از تعلیم و تربیه محروم اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد