۹۰-درصد-شهروندان-در-ادارات-دولتی-با-فساد-مواجه-میشوند

فساد اداری از یک مشکل عمده سر راه مردم افغانستان است و شماری از فعالان مدنی می گویند: حدود ۹۰ درصد شهروندان روزانه در تعاملات شان با حکومت به فساد روبرو میشوند.

به گزارش آژانس افغان خبر: برخی از فعالان مدنی، امروز پنج شنبه(۸ میزان) در کنفرانس مطبوعاتی پیرامون ارایه گزارشات اوضاع نابسامان افغانستان در نشست بروکسل گفتند: مداخلات سیاسی توانایی نهادهای دولتی را در عرضه خدمات با کیفیت تضعیف کرده و نبود صداقت در میان مقامات حکومت وحدت ملی باعث کاهش  اعتماد مردم به دولت شده است.

این فعالان مدنی تصریح می کنند با وجودی که  پیشرفت های زیادی طی دو سال گذشته به میان آمده است؛ اما کارهای فراوانی برای انجام دادن باقی مانده که نهادهای مدنی تلاش دارند با اشتراک در کنفرانس بروکسل این مشکلات و پیشنهادها را با جامعه جهانی شریک سازند.

سمیرا حمیدی یکی از اعضای هیأت اعزامی جامعه مدنی به کنفرانس بروکسل تاکید می کند که نبود امنیت و بیکاری باعث فرار سیل عظیمی از جوانان در دو سال اخیر به خارج از کشور شده که صدمه برزگی به اقتصاد افغانستان وارد کرده است.

خانم حمیدی همچنان افزود؛ بیش از ۶۰۰هزارکودک درخیابان ها مشغول کارهای شاقه اند که این  اوضاع برای آینده آنان  نگران کننده است.

شماری دیگراز فعالان با یادآوری ازعدم رفتن کودکان به مکتب اظهارمی دارد که از ۱۴ میلیون نفوس کودکان درکشور ۳.۵ میلیون آنها از آموزش بازمانده اند و یک میلیون دانش آموز به دلیل فقرو گرسنگی  غیرحاضر دایمی محسوب می شوند.

این فعالان جامعه مدنی اضافه می کنند که حدود ۸.۱ میلیون انسان در افغانستان نیازمند کمک های بشری است که در جنگ ها و حوادث طبیعی متضرر شده اند.

آنها خاطر نشان می سازند کنفرانس بروکسل تجدید پیمان کمک های جامعه جهانی برای ۵ سال آینده با افغانستان می باشد که در زمینه حکومت داری خوب، مبارزه با فساد، حاکمیت قانون، صلح، اصلاحات انتخاباتی، حقوق بشر، زنان و کودکان، مبارزه علیه خشونت بحث خواهد شد.

این فعالان ادامه می دهند که جامعه مدنی با اشتراک در این کنفرانس می خواهد شاهد و ناظر بر تعهدات حکومت وحدت ملی و کمک های جامعه جهانی باشد تا از مکان مصرف این کمک ها نظارت داشته باشند.

این درحالی است که به تعداد ۱۰ نفر از فعالان مدنی برای اشتراک در کنفرانس بروکسل انتخاب شده اند.

۹۰ درصد شهروندان در ادارات دولتی با فساد مواجه میشوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد