-درصد-تغییرات-بی-دلیل-در-بودجه-ملی-سالانه-افغانستان

تحقیقات مرکز دیده بان شفافیت افغانستان نشان می دهد که سالانه بودجه ملی انکشافی افغانستان از ۴۰ تا ۶۰ درصد تغییرات را بدون هیچ دلیلی متقبل می شود و این مورد اعتبار بودجه ملی را زیر سوال برده است.

به گزارش افغان نیوز: سید اکرام افضلی، رییس اجراییه دیده بان شفافیت امروز یکشنبه( 22 ثور) طی یک کنفرانس مطبوعاتی، اعتبار بودجه ملی افغانستان را پرسش برانگیز خواند و گفت که برای تغییرات در بودجه ملی کشور، هیچ گزارشی از سوی حکومت برای مردم ارایه نمی شود و این مسله در جریان 17 سال گذشته برای مردم افغانستان بی جواب مانده است.

سید اکرام افضلی با بیان این مطلب تصریح نمود که طی 17 سال گذشته بودجه ملی افغانستان در آغاز این سالها به 163 میلیارد افغانی می رسید اما بعدا این رقم به 93 میلیارد بدون هیچ دلیل و پاسخگوی کاهش می یافت و در سال های اخیر این عدد دوباره به 111 میلیارد افغانی افزایش داشته که چرایی این افزایش بودجه هنوز برای مردم مشخص نیست.

رئیس اجراییه دیده بان شفافیت تاکید دارد؛ از سوی هم گزارش های وجود دارد که افغانستان حدود یک میلیارد دالر نیز بدهی دارد و معلوم نیست که این مبلغ پول را از کجا و چرا قرض گرفته است.

وی همچنان علاوه می کند که حکومت پاسخی برای مدغم سازی و ایجاد ادارات ارایه نکرده است که چرا یک اداره جدیدا ایجاد و یا چندین وزارت خانه زیر چتر یک وزارت خانه قرار می گیرد.

افضلی اظهار داشت که در قانون هر کشوری مدغم شدن ادارات با نهاد دیگر نیاز به تحقیق و بررسی دارد تا طبق نیازها و براساس دلایل خاص صورت گیرد اما در افغانستان این تحقیق نه تنها صورت نگرفته بلکه در این عرصه سلیقه این نیز برخورد شده است.

از سوی هم، ناصر تیموری عضو دیده بان شفافیت و یک تن از پژوهشگران در بخش بررسی بودجه ملی افغانستان خاطر نشان نمود؛ هر بودجه ای که تغییر می کند باید یک سند حقوق داشته باشد و مردم از چرایی آن آگاهی کامل داشته باشند اما در افغانستان از این روند خبری نیست.

آقای تیموری تایید می کند؛ پاسخی که این مرکز از حکومت دریافت نموده است؛ دلایل چون ناامنی و طولانی شدن پروژه ها می باشد که باز هم معلومات ناقص است، زیرا هنوز پروژه ها مشخص نشده است که کدام پروژه در کجا به درازا کشیده شده است.

از سوی هم، علی دوست شهاب یکی دیگر از پژوهشگران این مرکز، حکومت 17 ساله افغانستان را متهم به فساد کرده گفت که طی این سالها کشور حرکت قوسی داشته و برنامه ها و بودجه سازی ها صورت گرفته است اما هیچ یکی از این پروژه ها تکمیل و سازنده نبوده است.

آقای شهاب افزود؛ وقتی برنامه و پروژه ها تکمیل نشود، هیچ انکشافی در کشور صورت نگیرد و نیازمندی های مرد نیز مرفوع نشود پس به این معنا است که هیچ رشد انکشافی نداشته ایم.

این پژوهشگر بودجه ملی خاطر نشان ساخت که حکومت وحدت ملی در این زمینه باید برای مردم پاسخ ارایه کند که افغانستان تا چند سال دیگر نیازمند کمک های بیرونی می باشد و چه زمانی این نیازمندیها به اتمام می رسد.

60 درصد تغییرات بی دلیل در بودجه ملی سالانه افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد