-درصد-دختران-در-بزرگ-شهر-ها-از-آموزش-و-پرورش-محروم-هستند

فعالان مدنی می‌گویند؛ بر اساس آمار که آنان در اختیار دارند بیشتر از ۴۰ درصد دختران در شهرها و ۱۰۰ درصد دختران در روستاهای کشور از آموزش و پرورش محروم اند.

شکریه جلال‌زی فعال مدنی و مدافع حقوق زن در یک مصاحبه اختصاصی به آژانس افغان خبر گفت؛ عنعنات ناپسند حاکم در کشور، ازدواج اجباری، نبود حمایت خانواده از دختران و فرق گذاشتن والدین میان فرزندان دختر و پسر سبب میشود که دختران از آموزش و پرورش باز ب‌ماند.

خانم جلال‌زی گفت؛ بر اساس آمار که از سوی نهادهای مختلف در زمینه آموزش و پرورش از سراسر کشور در دست دارد بیشتر از 40 درصد دختران در شهرهای بزرگ و 100 درصد دختران در روستاها از سواد محروم اند و زمینه آموزش و پرورش برای انان فراهم نیست.

جلال‌زی بیان داشت؛ دو مشکل وجود دارد که مانع آموزش دختران میشود:

اول؛ نبود حمایت خانواده از دختران

بانو جلال‌زی گفت؛ خانواده ها در افغانستان همواره بین فرزند دختر و پسر خود فرق قایل میشوند و این مشکل سبب میشود که دختران از آموزش و پرورش باز بمانبد.

ازدواج اجباری، باور نداشتن به استعداد دختران، عنعنات ناپسند نیز از مشکلاتی هستند که مانع حضور دختران به مکاتب میشوند.

مشکل دوم؛ دختران در محیط آموزش و پرورش مصئون نیستند

خانم جلال‌زی می‌گوید؛ دختران در محیط آموزش و پرورش مورد اذیت و آزار جنسی قرار میگیرند و در موارد هم دیده شده است که از دختران تقاضاهای نامشروع صورت میگیرد که اگر به این تقاضاها جواب مثبت داده نشود از مکتب ناکام میشوند.

این فعال مدنی و مدافع حقوق زن گفت؛ دختران در سرک و کوچه‌ها نیز مورد اذیت و آزار جنسی قرار میگیرند.

خانم جلال‌زی افزود؛ بی‌سوادی پدر و مادرها سبب شده است که دختران از درس خواندن محروم باشند. او گفت؛ بی‌خبری از دین نیز سبب محروم ماندن دختران از آموزش و پرورش شده است، طوری که اکثر مردم به این باور اند که دختران نباید به مکتب روند و درس بخوانند و این در حالیست که دین مبین اسلان خلاف ان را امر میکند.

جلال‌زی گفت؛ اکثر مردم افغانستان مسلمان زاده اند، نه مسلمان واقعی که از دین مبین اسلام آگاهی داشته باشند. او افزود؛ اکثر افغان های که نمیخواهند فرزندان دختر شان به مکتب روند، از پدر و مادر مسلمان به دنیا آمده اند و به اجبار دین پدر خود را ادامه داده اند و خود به دنبال ارزش های دینی تحقیق نکرده اند.

نبود رشته بندی در مکاتب سبب میشود که شاگردان خلاف خواست شان تحصیل کنند

خانم جلال‌زی می‌گوید؛ نبود رشته بندی در مکاتب سبب میشود که شاگردان خلاف رشته و استعداد خود تحصیل کنند. او گفت؛ نبود رشته بندی سبب شده است که دانشگاهای کشور افراد متخصص فارغ داده نتوانند.

این فعال مدنی و مدافع حقوق زن گفت؛ افراد که استعداد علوم اجتماعی را دارند چه نیاز است که علوم طبیعی را آموزش بنگرند و وقت خود را به خواندن مضامین خلاف استعداد خود هدر دهند.

او بیان داشت؛ وزارت معارف همواره نبود امکانات در مکاتب و نبود افراد مسلکی برای آموزش مضامین را عامل ناکامی رشته بندی دانسته است.

او تاکید کرد؛ باید رشته بندی در مکاتب صورت گیرد و استعدادهای شاگردان شناسایی شوند.

در حال حاضردر سراسر کشور بیش از 4 میلیون دختر مصروف آموزش و پرورش اند که در یک روز سه تایم درس میخوانند که این نوع درس خواندن خلاف معیار آموزش و پرورش جهانی است.

40 درصد دختران در بزرگ شهر ها از آموزش و پرورش محروم هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد