-درصد-مردم-افغانستان-با-کمبود-مواد-غذایی-مواجه-هستند

مقام‌های وزرات زراعت در روز جهانی غدا گفتند که در حال حاضر نصف جمعیت افغانستان با کمبود مواد غدایی کافی مواجه است و حتی بیشتر مردم از روی شب غدا برای خوردن ندارند و یا اینکه از سه وقت، دو قت آن را غدای مناسب نمی خورند.

به گزارش افغان نیوز: حشمت الله غفوری، معین منابع طبیعی وزارت زراعت آبیاری و مالداری، امروز( پنج‌شنبه، 25 میزان) در برنامه تجلیل از روز جهانی غذا گفت که نزدیک به 820 میلیون جمعیت جهان با کمبود غدا مواجه است که این رقم 10.7 درصد جمعیت جهان را نشان می دهد و به همین ترتیب از هر 9 نفر یک نفر آن گرسنه می خوابد.

آقای غفوری می‌گوید که سالانه در دنیا 1.3 میلیارد تن غدا به ارزش بیشتر از یک میلیارد دالر ضایع می شود و در صورت که این مقدار غدا ضایع نشود، می تواند 2 میلیارد جمعیت جهان را تغدیه نماید. او گفت که بیشتر در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه این مقدار غذا ضایع شده و چهل درصد این غدا در زمان پروسس و جمع آوری محصولات زراعتی از مزارع ضایع می‌شود.

آقای غفوری گفت که کمبود غدا و گرسنگی بیشتر اطفال را متضرر ساخته و فقر نخستین عامل عمده‌ی کمبود غدا و معضلات غدایی در جهان است. از سوی هم، جنگ و ضعیت ناگوار سیاسی، پالسی ها و قوانین نادرست، تغییر اقلیم، اقتصاد ضعیف کشورها و مهاجرت ها ی اجباری از عوامل دیگر کمبود غدا و معضلات غذایی است.

معین منابع طبیعی وزارت زراعت، غداهای پروسس شده را عامل عمده‌ی عدم مصونیت غدایی یاد کرده و گفت: «در گذشته از مواد غذایی طبیعی استفاده می شد ولی اکنون از غداهای پروسس شده در رستنورانت‌های فس فوت و مواد پروسس شده فروشگاه که این باعث شده یک سلسسه مشکلات و معضلات غدایی و عدم مصونیت غدایی را به بار بیاورد».

در همین حال، فدا محمد پیکان؛ معین صحت وزارت صحت عامه گفت که در حال حاضرسالانه  165 میلیون کود زیر 5 سال در دینا سو تغذی دارد و بررسی که در سال 2018 در افغانستان صورت گرفت نشان می دهد که 37 درصد اطفال در این کشور سوی تغدی مزمن یا قد کوتایی دارد. آقای پیکان گفت که این بدان معنی است که از هر ده طفل چهان تن آن از صدمه های غیر قابل برگشت فزیکی، ذهنی، روانی و اجتماعی متاثر می شود.

به گفته آقای پیکان، اگر در خوردن غدا اصراف نکنیم نه گرسنه داریم و نه هم مریض.

حشمت الله غفوری، معین منابع طبیعی وزرات زراعت گفت که این وزارت برای مبارزه با فقر و کمبود غدا تلاش دارد که سطح تولید و کیفت تولید محصولات زراعتی را در کشور افزایش دهد تا همه مردم افغانستان دسترسی کافی به غدا داشته باشد.

آقای غفوری از برنامه‌های آینده دولت برای خودکافی در بخش زراعت خبر داده و گفت که حکومت برای سال 2020 الی 2030  استراتیژی خود کافی را تدوین کرده است که در آن توجه ی بیشتر روی کانال ها و ساختمان های آبیاری ملی صورت گرفته که دست کم یک و نیم میلیون هکتار زمین جدید تحت کشت قرار خواهد گرفت، که این می تواند تضمین کننده مصونیت غدایی جمعیت 40 تا 45 میلیونی افغانستان در سال 2030 باشد.

از سوی هم، فبریزیو، سرپرست سازمان خوراک و زراعت ملل متحد یا FAO گفت که برنامه و تلاش‌های جهانی این سازمان به صفر رساندن گرسنگی در دنیا است. آقای فبریزیو گفت که در چند سال گذشته سو تغدیه سه برابر شد و آمار اداره ملی احصایه نشان می دهد که 44.6 درصد کودکان افغانستان به عدم مصونیت غدایی مواجه است و 36.6 درصد کودکان افغان از رشد طبیعی بازمانده اند.

پریتی راماویمی، معاون سازمان غذایی یا WFP نیز گفت که غذای دوامدار از آجندایی این سازمان بوده و «غذای بهداشتی در واقع زندگی است». او گفت که رابطه تغذیه و صحت رابطه مستقیم دارد و مردم همواره به مقدار غذا فکر می‌کند و کیف آن.

این همه در حالی است که همه ساله در شانزدهم اوکتبر از روز جهانی غدا در کشورهای جهان از جمله افغانستان تجلیل می‌شود.

50 درصد مردم افغانستان با کمبود مواد غذایی مواجه هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد