-درصد-مردم-افغانستان-به-آب-پاک-دسترسی-ندارند

شماری از مسئولان دولتی می‌گویند؛ افغانستان در رتبه بندی جهانی از نظر دسترسی به آب پاک در رتبه آخر قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز؛ انجینر محمد نعیم توخی، رئیس هایدروجیالوجی وزارت انرژی و آب امروز (چهار شنبه 25 حوت) در یک برنامه خبری در کابل گفت؛ فاضلاب شهری یکی از مشکلات جدی برای شهروندان کابل است و با گذشت هر روز این مشکل بیشتر میشود.

آقای توخی افزود؛ استفاده بی رویه و کنترول نشدن آب های زیر زمینی، منجر به کاهش قابل توجه ان در سراسر افغانستان شده است و تغییرات جمعیتی، و استفاده غیر مسئولانه، سوء مدیریت و کاهش باران های سالانه، همگی در محدود شدن روز افزودن ذخایر آب های زیر زمینی نقش برجسته داشته است.

این مقام وزارت انرژی و آب گفت؛ حفر کردن روز افزون چاه های عمیق باعث کمبود آب در شهرها خواهد شد که حکومت برای مهار این مشکل کدام برنامه مشخص نداشته است.

از سوی دیگر سلیمان صالحی، هماهنگ کننده پروژه در بانگ توسعه ای کشورآلمان گفت؛ افغانستان در بین کشورهای جهان از نظر دسترسی به آب پاک در آخرین رتبه قرار دارد.

آقای صالحی افزود؛ به اساس معلومات که آنان در اختیار دارند 80 درصد مردم افغانستان به آب پاک دسترسی ندارند و 20 درصد دیگر شهروندان دسترسی به آب پاک دارند که در شهرها زندگی میکنند.

صالحی بیان داشت؛ آب های زیر زمینی کابل برای 1.3 میلیون نفر کافی است اما در حال حاضر حدود 6 میلیون نفر زندگی میکنند که 4.5 میلیون آن زیادی است و به آینده نزدیک این شهر با کمبود آب مواجه خواهد شد

در همین حال حمید الله یلانی رئیس عمومی شرک آب رسانی و کانالیزاسیون شهری افغانستان گفت؛ شرکت آب رسانی در 21 ولایت کشور فعالیت دارد و دیگر ولایت های کشور از خدمات آب رسانی محروم اند.

یلانی گفت؛ نبود سیستم فاضلاب شهری باعث آلودگی هوا میشود و شرکت آب رسانی در قدم نخست پروژه 100 میلیون دالری را برای آب رسانی در شهر کابل روی دست دارد که با عملی شدن این پروژه شهروندان کابل به آب پاک دسترسی پیدا میکنند.

این مقام شرکت آب رسانی افزود؛ به اساس برنامه های که این شرکت در نظر دارد تمام شهرهای افغانستان تا سال 1397 به آب پاک دسترسی پیدا میکنند.

یلانی افزود؛ حکومت افغانستان از کمک جامعه جهانی در زمینه دسترسی آب پاک به مردم استفاده نکرده است.

نبود دسترسی مردم به آب پاک یکی از مشکلات جدی سد راه شهروندان کشور است.

80 درصد مردم افغانستان به آب پاک دسترسی ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد