-صراف-پول-شان-را-به-بیرون-از-کشور-انتقال-دادند

شورای سراسری صرافان در ادامه اعتصاب کاری‌شان می‌گوید که طی دو هفته گذشته، بیش از ۵۰ صراف پول‌های شان را به کشورهای بیرونی از جمله ترکیه، امارات و کشورهای همسایه انتقال دادند؛ زیرا حکومت و بانک مرکزی زمینه سرمایه گذاری را محدود کرده اند.

به گزارش افغان نیوز: دادگل حضرت‌زی، معاون شورای سراسری صرافان افغانستان، امروز( شنبه، دوم حوت) در یک تجمع اعتراضی گفت که بانک مرکزی باید در تصمیم خود مبنی بر شرکتی شدن جواز صرافی‌ها تجدید نظر کند و اخذ جواز شرکت صرافی اختیاری باشد نه اجباری.

آقای حضرت‌زی گفت که با اعتصاب کاری صرفان، قمیت مواد اولیه در بازار‌ افزایش یافته است؛ زیرا حکومت و بانک مرکزی همواره در برابر مردم و صنعت کاران اقدام یکجانبه می‌کنند.

به گفته او؛ اکنون بیشتر دانشجوایان که در کشورهای بیرونی درس می‌خوانند و مریض دارانی که در هند و پاکستان برای درمان رفته اند، به دلیل مسدود بودن صرافی‌ها به مشکل مالی مواجه هستند.

معاون شورای سراسر صرافان بیان کرد؛ لجاجت بانک مرکزی به جای رسیده که بیش از ۲۰۰ هزار نفر‌ در صنعت صرافی بیکار و دوران پول به مشکل مواجه شود و صدها میلیون افغانی روزانه به اقتصاد کشور زیان وارد گردد.

او تاکید کرد که بانک مرکزی به دلیل مسدود بودن صرافی‌ها روزانه هزارن دالر امریکایی را زیر نرخ در بازار عرضه می‌کند که این کار خلاف قانوان و بازی با سرمایه ملی افغانستان است.

امین جان خوستی، رییس پیشین سرای شهزاده در این حرکت اعتراضی گفت که صرافان جواز شرکت‌های صرافی و خدمات پولی را اختیاری می‌خواهند نه اجباری؛ زیرا صرافی‌های انفرادی در ولایت‌های کشور توان اخذ جواز شرکت صرافی‌و خدمات پولی را ندارند.

آقای خوستی افزود؛ باید جواز صرافی‌های انفرادی که پیش از این اخذ گردیده نیز تمدید و مالیه آن مشخص گردد. همچنان، مشکل پیش آمده باید از طریق گفتگو حل گردد؛ اما اجمل احمدی، رییس بانک مرکزی در گفتگو را بسته و این بانک  را خانه‌ای شخصی خود ساخته است.

خان محمد باز، رییس دالانشا اتاق تجارت و صنایع گفت که در صورت مسدو بودن صرافی‌ها، زیان زیادی در اقتصاد وارد می‌شود و نباید حکومت و بانک مرکزی بیشتر از این در قسمت حل مشکلات صرافان کوتاهی کنند.

او افرود که بیست روز پیش، امرالله صالح در نشست شش ونیم امر کرده بود که باید مشکلات صرافان حل گردد؛ اما تا کنون بانک مرکزی هیچ توجه به مشکلات آنان نکرده است.

لعل آقا عزیز رییس، حمیدی مارکیت گفت که صرافان در شرایط بسیار دشورا در کشور سرمایه گذاری کرده و همه روزه با تهدید امنیتی و اختطاف روبرو اند؛ اما حکومت و بانک مرکزی با تصمیم یکجانبه مبنی بر شرکتی شدن صرافی‌ها، زمینه سرمایه گذاری را محدود و فرار سرمایه را از کشور بیشتر کرده اند.

در اخیر اعضای شورای سراسری صرافان هشدار دادند که اگر حکومت به خواست صرافان توجه نکند، صرافی‌ها به اعتصاب کاری شان ادامه خواهند داد.

این درحالی است که دو هفته پیش، هزاران صراف درسطح کشور درپی اعلام تصمیم بانک مرکزی مبنی بر توقف صدور جواز صرافی‌های انفرادی وآغاز روند صدور جواز برای شرکت‌های صرافی، دست به اعتصاب کاری زدند.

50 صراف پول شان را به بیرون از کشور انتقال دادند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد