-میلیون-کودک-افغان-به-کارهای-شاقه-رو-آورده-اند

وزارت کار و امور اجتماعی کشور با ابراز نگرانی می‌گوید که حدود ۳.۷ میلیون کودک افغان به دلیل فقر، بی کاری، جنگ و خشکسالی به کارهای شاقه رو آورده اند.

به گزارش افغان نیوز: اجمل شاهپور، معین وزارت کار و امور اجتماعی امروز چهارشنبه( 5، جوزا ) در یک کنفرانس خبری گفت که دو دهه جنگ، فقر و خشکسالی های اخیر باعث شده  3.7 میلیون کودک در کشور بین سنین 5 الی 17 سال به کارهای شاقه رو آورند.

آقای شاه‌پور گفت: پروژه کار اطفال منطقه‌ای آسیا ( ARC ) ظرفیت‌های دولت، اتحادیه های تجاری و سازمان های کار فرمایان را ارتقاء می‌بخشد تا آگاهی در زمینه‌های تولید، انکشاف، تطبیق پالیسی و ارائه خدمات یکپارچه افزایش و کارهای شاقه از دوش کودکان برداشته شود.

وی افزود؛ برنامۀ محو کار اطفال منطقه‌ای آسیا( ARC ) تلاش دارد به فقر شدید و پیامد‌های ناشی از جنگ توجه کند. زیرا، افغانستان به همکاری سازمان جهانی کار، حقوق اطفال را در قانون اساسی تصویب کرده است.

در همین حال، نجیب الله اخلاقی، رئیس بخش حفاظت از کودکان در وزارت کار و امور اجتماعی گفت که از میان 3 میلیون کودک، 60 درصد آن از نیازمند جدی به سرک ها کار می‌کنند. 20 درصد کودکان توسط مافیاهای بزرگ به سرک‌ها کشانیده شده و 20 درصد به دلیل درک پایین خانواده‌ها به سرک‌ها کار می‌کنند.

از سوی هم، رامین بهزاد، نماینده سازمان جهانی کار در افغانستان، گفت که برنامه کار اطفال منطقه‌ای آسیا( ARC )  کمک می‌کند تا کار کودکان در این کشور کاهش یابد. همچنان مقام های دولتی، همکاران اجتماعی، آموزگاران و عاملین تغییرات اجتماعی در زمینه مسایل کار اطفال باید بیشتر فعالیت کند تا کار کودکان محو گردد.

وی گفت:« فقر، بی‌کاری، جنگ و بیماری کووید 19 از جمله عوامل عمده افزایش کار شاقه کودکان در افغانستان است. بنابراین، امیدواریم که با همکاری سازمان جهانی کار و سایر نهاد های ذیربط، این معضل بزرگ را محو کنیم.»

از سوی دیگر، رئیس سازمان جهانی کار در یک نوار تصویری گفت که اکنون بیش از 9 میلیون کودک آسیب پذیر در جهان نیاز به کمک های بشردوستانه دارند. به گفته نماینده سازمان جهانی کار؛ بیماری کرونا و جنگ‌های داخلی به‌خصوص در افغانستان باعث شده که کودکان بیشتر به کارهای شاقه آورند.

این درحالی است که مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی می‌گوید که امسال نزدیک به 4 میلیون کودک به دلیل فقر، بی کاری، خشکسالی و جنگ از مکتب رفتن باز مانده و به کارهای شاقه رو آورده اند.

3.7 میلیون کودک افغان به کارهای شاقه رو آورده اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد