-پروژه-آبیاری-و-آبرسانی-برای-انکشاف-روستاهای-افغانستان-امضا-شد

مسئولان وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گویند؛ ۸۶ پروژه آبیاری و آبرسانی به ارزش ۲۶۳ میلیون افغانی با شرکت‌های خصوصی برای توسعه‌ی روستاها به امضاء رسیده است که با تطبیق این پروژه‌ها ده‌ها هزار فرصت کاری برای باشندگان روستاها ایجاد میشود.

نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات امروز (سه شنبه 13 میزان) در یک کنفرانس خبری که به مناسبت امضای قرارداد پروژه‌های انکشافی دایر شده بود، گفت؛ پروژه‌های مذکور در ولایت‌های مختلف کشور عملی میشود، و با تطبیق این پروژه‌های انکشافی توسعه روستاها صورت میگرد و بیش از ۲۴۳هزار فرصت کاری نیز ایجاد میگردد.

درانی گفت: به تعداد ۴۹ قرارداد این پروژه‌ها در بخش‌های آبیاری و جلوگیری از تخریبات سیلاب‌ها شامل (ساخت کانال‌های آبیاری، دیوارهای استنادی، پل، پلچک، ترناب و سربند) می‌ باشد و  ۳۷  قرارداد دیگر  آن در بخش آبرسانی و تهیه آب آشامیدنی تطبیق و عملی خواهد شد.

به گفته آقای درانی ۴۹ قرارداد به منظور تقویت سیستم‌‌های آبیاری به ارزش 203.7 میلیون افغانی از کمک‌‌های بانک انکشاف آسیایی تطبیق و عملی می‌‌شود.

گفته می‌شود که با تطبیق این پروژه‌ها ۲۳۷ هزار تن به شکل مستقیم از آن مستفید می‌شوند.

قرار است این پروژه‌‌های آبیاری در ولایت‌‌های بامیان، غزنی، پکتیا، سمنگان، سرپل، کابل، خوست، بلخ، بغلان، بدخشان، غور، تخار، کندز، ننگرهار و لغمان عملی شود.

وزارت احیا و انکشاف دهات در حالی از امضای ۸۶ پروژه آبیاری و آبرسانی خبر می‌دهد که  پیش از این در بخش تقویت سیستم‌‌های آبیاری و پروژه‌‌های جلوگیری از تخریب سیلاب‌ها از طریق برنامه انسجام ساحوی این وزارت در مجموع ۶۰۱ قرارداد را به ارزش بیش از ۳ میلیارد افغانی که در ولایت‌‌های مختلف تطبیق می‌‌شوند، امضا کرده بود.

به گفته‌ مسئولان وزارت احیاء و انکشاف دهات: اکثریت پروژه‌‌های که چندی قبل از سوی  وزارت احیا و انکشاف دهات به امضا رسیده بود، تکمیل و به ‌بهره ‌برداری سپرده شده که از طریق آن بیش از ۲،۵ میلیون تن به شکل مستقیم مستفید شده اند.

با این حال، به منظور تامین آب آشامیدنی پاک برای مردم از میان ۸۶ قرارداد، به تعداد ۳۷ قرارداد آبرسانی نیز امروز به امضا رسید که قرار است این پروژه‌‌ها در ولایت‌های (پکتیکا، خوست، بادغیس، نورستان، دایکندی، هرات، غور، تخار، بلخ، قندهار، پروان، غزنی، فاریاب، فراه و کنر) تطبیق و عملی شوند.

در حال حاضر ۶۵ درصد مردم در سطح کشور (شهرها و روستاها) به آب آشامیدنی پاک دسترسی دارند.

آقای درانی می‌گوید؛ با تکمیل شدن این پروژه‌ها، آب آشامیدنی برای بیش از ۶۱ هزار نفر تامین می‌شود. 

مسئولان وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گویند؛ از آغاز سال مالی ۱۳۹۵ تاکنون به تعداد ۱۰۸۰۱ پروژه‌‌ی توسعه‌ی را در سکتورهای آبیاری، آبرسانی، ترانسپورت، صحت، انکشاف محل، تعلیم و تربیه، معشیت و برق به ارزش ۲۹۶ میلیون دلار در سراسر کشور تطبیق و تکمیل کرده است.

گفته‌ میشود که وزارت احیا و انکشاف دهات تا اکنون 66 درصد بودجه مالی خود را به مصرف رسانده است.

86 پروژه آبیاری و آبرسانی برای انکشاف روستاهای افغانستان امضا شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد