آلودگی-هوا-در-کابل؛-معضل-لاینحل-برای-شهروندان

در فصل سرما اکثر باشندگان شهر کابل برای گرم ساختن خانه های مسکونی از ذغال سنگ استفاده میکنند، این امر کابل را به آلوده ترین شهر دنیا مبدل کرده است، اما این معضل هنوز حل نشده باقیست.

به گزارش افغان نیوز: اداره حفاظت از محیط زیست و شهرداری کابل میگویند که برای کاهش آلودگی هوا تلاش میکنند، اما راه حل دوام دار آن دسترسی شهروندان به انرژی پاک (برق و گاز) است.

عبدالجلیل سلطانی سخنگوی اداره شهرداری کابل به افغان نیوز گفت: شهرداری کابل همواره از آلودگی محیط زیست نظارت میکند اما با نزدیگ شدن فصل سرما و استفاده از ذغال سنگ برای گرمایش خانه های مسکونی هوای این شهر آلوده به مواد زهری می شود که حیات باشندگان پایتخت را تهدید میکند.

در کنار خانه های مسکونی وجود حمام ها یکی دیگر از عاملی هستند که هوای کابل بیشتر از پیش آلوده می شود.

اما آقای سلطانی میگوید: در سراسر شهر کابل 400 حمام عمومی وجود دارد که اداره شهرداری کابل برای جلوگیری از آلودگی هوای شهر سیستم سوخت 235 حمام عمومی را از ذغالی به گازی تبدیل کرده است و 165 حمام دیگر نیز تا ختم سال 1398 خورشیدی از ذغالی به گازی تبدیل میگردد.

این مقام شهرداری کابل بیان داشت: شهرداری همواره از سطح شهر کابل نظارت میکند تا جاهای که دود ناشی ازذغال سنگ هوا را آلوده بسازد کنترول نماید.

سلطانی گفت: در شهر کابل حدود یک میلیون خانه مسکونی وجود دارد که اگر هر خانه 5 کیلوگرام ذغال سنگ استفاده کند در 24 ساعت پنج میلیون کیلوگرام ذغال استفاده میگردد که دود ناشی از سوخت ذغال سنگ خطر جدی برای مردم و هوای کابل است.

سخنگوی شهرداری تاکید کرد: تا زمانی که افغانستان به انرژی پاک مانند گاز و برق ارزان دسترسی نداشته باشد، مردم مجبور اند که از ذغال سنگ برای گرمایش خانه های خود در فصل زمستان استفاده نمایند.

در همین حال عزت الله صدیقی معین اداره ملی محیط زیست افغانستان میگوید: با گذشت هر سال آلودگی هوای کابل افزایش میابد و عامل آن تراکم نفوس و عدم دسترسی مردم به انرژی پاک است.

جمشید صوفی زاده یکی از باشندگان کابل میگوید: شهروندان کابل  هر روز به دلیل آلودگی هوای این شهر مبتلا به بیماری های مختلف میگردند.

با این وجود شهروندان کابل هنوز به انرژی برق برا روشن ساختن خانه های شان به صورت 24ساعته دسترسی ندارند و بهای گاز مایع نیز در بازار با آمدن زمستان افزایش می یابد.

آلودگی هوا در کابل؛ معضل لاینحل برای شهروندان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد