مشکل-زیست-محیطی-نباید-سیاسی-شود

شماری از مسوولان موسسه آقا خان می گویند که باید از همکاری های این موسسات در بخش محیط زیست و جلوگیری از حوادث طبیعی استفاده نماییم و موضوع را نباید سیاسی جلوه بدهیم.

به گزارش افغان نیوز: انور روحی، مدیر موسسه آقا خان امروز یک شنبه(27، عقرب) طی محفل معرفی "موسسه آقاخان برای اسکان در افغانستان" گفت که با در نظرداشت وضعیت امنیتی و حوادثات طبیعی، تلاش داریم تا یک اداره ی را برای اسکان در افغانستان ایجاد کنیم تا از بحران کشورهای که با خطر خشکسالی مواجه هستند جلوگیری صورت گیرد.

وی افزود؛ شبکه انکشافی آقاخان فقط بخاطر بر طرف ساختن این چالش ها ایجاد شده است و به همین خاطر تلاش می کند تا موضوع بهبود تغیرات اقلیمی را نیز برای جلوگیری از حوادثات طبیعی روی دست بگیرد.

آقای روحی گفت که همچنان تلاش داریم تا زمینه های مناسب را برای رشد و فعالیت های خانم ها نیز مساعد سازیم و از سوی هم تلاش داریم که از طریق تکنالوژی زمینه های بیشتر را در بخش اسکان فراهم سازیم. چنانچه که خانه های روستایی را در پاکستان، هندوستان و روسیه ایجاد کرده ایم.

نورجهان موانی، سفیر شبکه انکشافی آغاخان گفت: اگر محیط مثمر و پایداری نداشته باشیم، به انکشاف پایدار و مطمئین و سالم نمی رسیم، ما تلاش میکنیم شهرها را صفا تر و باغها و پارک ها را نیز صفا تر بیسازیم و برق از طریق منابع آبی را تهیه نمایم.

به باور وی؛ خیلی از مشکلات ناشی از حوادثات طبیعی بوده و ما تلاش می کنیم تا از طریق تشریک دانش و همکاری های متداوم برای رفع این مشکلات مبارزه کنیم؛ زیرا شبکه انکشافی آغاخان کاهش خطرات حوادث را در اولویت خود قرار داده است.

نجیب آقافهیم، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت:  متاسفانه برای مدیریت حوادث طبیعی افغانستان آنچنان آمادگی وجود ندارد و در میان ده کشور آسیب پذیر از حوادث طبیعی دنیا به رده چهارم هستیم.

وی می گوید؛ افغانستان در میان کشورهای کمتر توسعه یافته، با خطر خشکسالی که یکی از حوادث طبیعی می باشد، دست و پنجه نرم می کند.  امروز در برخی زیادی از مناطق افغانستان خصوصا در ولایت های هرات و بادغیس ۲۱ هزار فامیل مهاجر و بی پناه شده اند.

آقای روحی افزود؛ مردم بسیاری از مناطق ما با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند و در سال های آینده کمبود آب رسانی به یک مشکلی جدی تبدیل خواهد شد و ما توان مدیریت، ذخیره سازی و انتقال آب را نداریم. زیرا جلوگیری از حوادث طبیعی از قدرت ما خارج است.

وی گفت: یکی از مشکلات اساسی ما این است که درکِ از ماهیتی تحولات و تهدیدات امروزی نداریم، به همین لحاظ در برابر خشکسالی غافل بودیم تا اینکه خشکسالی سبب شد که شمارزیادی از خانواده ها بی پناه و بی جا شوند.

نورجهان موانی گفت که این معضل ما را با چالش ها و تهدیدات جدید مواجه نموده و مشکلات سیاسی و اجتماعی را نیز به جا خواهد گذاشت. وی افزود که ما همه باید مسوولیت خویش را انجام بدهیم و موضوع محیط زیست را نباید سیاسی بیسازیم، زیرا ما به یک همبستگی و آینده نگری نیاز داریم و باید از همکاری های این موسسات استفاده نمایم.

شادمان حاجی بیکم، رییس اجرائیه موسسه اسکان آغاخان گفت: عدم موجودیت اسکان درست و آب رسانی های لازم از مکشلاتی است که مانع دسترسی مردم به زندگی خوب شده است، در افغانستان سالانه بطور اوسط ۵۰۰ نفر جان های شان را ازدست میدهند و ۱۰ هزار کیلومتر سرک تحت تهدید برف کوچ قرار دارد.

مشکل زیست محیطی نباید سیاسی شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد