آمار-خودکشی-در-افغانستان-درحال-افزایش-است

وزارت صحت عامه کشور می گوید؛ با این که آمار دقیق از خودکشی در کشور ثبت نشده است اما تحقیقات نشان می دهد که این روند رو به افزایش است.

به گزارش آٰژانس افغان خبر: داکتر احمد جان نعیم، معین پالیسی و پلان  وزارت صحت عامه، امروز یک شنبه‌(۲۸ سنبله) در مراسم تجلیل از روز جهانی وقایه از خودکشی گفت: وزارت صحت عامه آمار دقیق از ثبت خودکشی ها در کشور ندارد، اما تحقیقات در این باره ادامه دارد.

آقای نعیم دلیل عدم ثبت رویدادهای خودکشی را نداشتن سیستم جمع آوری آمار خود آزاری ها عنوان می کند ومی افزاید؛ این وزارت هنوز با مشکل نبود سیستم مواجه است و مردم در راستای ثبت خودکشی ها با وزارت صحت همکار نیستند.

نعیمی افزود: بنا به مطالعات انجام شده از ۵ شفاخانه بزرگ کابل به تعداد ۲۰۶۱ مورد مسمومیت، ۹۵۵۵ مورد سوختگی توسط سیستم معلوماتی صحی از سراسر کشور جمع آوری شده است.

وی تصریح می کند که در بررسی یی که در سال ۲۰۱۳ میلادی از شفاخانه های ابن سینا، استقلال و شفاخانه  حوزه ای هرات انجام شده است، حدود ۱۱۴۶ واقعه مسمومیت و ۱۴۴۵ واقعه خود سوزی در یک سال به ثبت شده است.

این درحالی است که درشفاخانه حوزوی هرات ۷۰ درصد خودکشی ها ناشی از افسردگی، ۲۲ درصد اختلال و وسواس اجباری، ۲۰ درصد اختلال اضطراب و ۸۱ درصد اختلال روانی  در جریان سال جاری بوده است

معین پالیسی و پلان تاکید می کند که در افغانستان از سال ۲۰۱۲ میلادی تا هنوز ۱۲۰۵ واقعه خود کشی را بنا به تلاش های مسٔولان ثبت کرده اند که بیشتر آنان زنان بوده بودند.

وی  دلیل رقم  بالای خودکشی زنان را در تفاوت فرهنگی و جنسیتی و سایر باورهای مربوطه به فرهنگ، رسوم و مذهب می داند.

داکتر احمد  جان نعیم خواهان همکاری وزارت خانه های امور زنان، تحصیلات عالی، معارف، کار امور اجتماعی، حج واوقاف،زراعت و قضا و سارنوالی در امر پیش گیری از این گونه اتفاقات شد.

اقای نعیمی خاطر نشان ساخت که حدود ۶۶ مورد خودکشی در کشور در سال جاری به ثبت رسیده است که ۲ مورد در هلمند و ۳ مورد دیگر در ولایت غزنی تازه رخ داده است که در مجموع ۷۱ واقعه خودکشی در کشور گزارش شده است.

او خودکشی ها را در ولایات مختلف کشور به شیوه های گوناگون بیان کرده می گوید؛ در ولایت هرات خودسوزی، در ننگرهار غرق کردن در دریا، در کابل و سایر ولایات استفاده از ادویه ها، حشره کش، و حلق آوزیر کردن مروج می باشد.

معین پالیسی و پلان ادامه می دهد که اختلال روانی، افسردگی، ازدواج های اجباری، بد دادن دختران، فقر، جنگ های دوامدار، بی سوادی‌ و بیکاری از مهمترین علل خودکشی در کشور گفته شده است.

آمار خودکشی در افغانستان درحال افزایش است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد