ا-ا-برای-دیپلماسی-فرهنگی-افغانستان-تلاش-می‌کند

عتیق الله عزیزی معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ گفته است که افغانستان حیثیت گالری بزرگ در عرصه‌ی فرهنگی، هنری و تاریخی دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای عزیزی، این سخنان را در سمینار علمی_تحقیقی اهمیت ساحات باستانی و تاریخی بامیان بیان کرده و افزوده است که در مباحث تحقیقی اهمیت آثار باستانی بامیان به دانشمندان، علما و محققین بر می‌گردد.

عزیزی گفته که نمونه‌‌های تاریخی، فرهنگی، و هنر کشور در ولایت‌های مختلف به خصوص بامیان، هرات، بلخ، غور، کندهار و سایر ولایات قابل مشاهده است و بامیان در مرکز این داد و ستد فرهنگی بوده و درمحراق توجه جهانی قرار داشته است.

به گفته او تندیس‌های بودا، شهر ضحاک، شهر غلغله و آثار زیاد دیگر این ولایت روایت‌گر برهه‌ از زمان بوده و پیوند دهنده گذشته و امروز است.

معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ اضافه کرده است که امارت اسلامی خود را  مکلف می‌دانند تا از یک طرف با به کار گیری بهترین شیوه برای مرمت، حفاظت و نگهداری آثار باستانی بامیان و از سوی دیگر با به کارگیری دیپلماسی فرهنگی برای جلب و جذب گردشگران چرخه‌ اقتصادی را به کار انداخته و روز به روز اقتصاد کشور را شکوفا سازد.

آقای عزیزی تصریح کرد که ساحات و آثار باستانی ثروت ملی است که مربوط مردم کشور می‌شود، پس بر همه‌ مردم لازم است تا از این آثار ارزشمند، بی‌نظیر و کم‌یاب به خوبی حفاظت کنند.

در این سمینار عبدالله سرحدی والی بامیان، نیز گفته است راه اندازی چنین برنامه‌ها می‌تواند برای حفاظت از آثار‌ تاریخی کشور مفید واقع شود.

به گفته والی بامیان «آثار قدیمی که در بامیان وجود دارد برای ما این پیام را می ‌رساند که مردم ما در سابق چقدر متمدن و پیشرفته بودند، پس ما باید به این موضوع متوجه شویم که مردم ما باید هر روز در حال پیشرفت بوده  و متوجه عنعنات، آداب و دستورات دینی شان به صورت درست باشند».

این درحالی است که وزارت اطلاعات و فرهنگ در خبرنامه دیگری می‌گوید که نه قلم آثار تاریخی را به موزیم محلی ولایت غور تسلیم داده است.

با این حال، مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت غور می‌گویند نه قلم آثار تاریخی که از ساحه معدن نمک پای کوتل غوک ولسوالی شهرک توسط نیروهای کشفی و استخباراتی به دست آمده بود، به موزیم محلی ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت غور سپرده اند.

به گفته‌ی مسوولان، این آثار‌ شامل قاب، دیگ، گیلاس می‌باشند و بیشترشان متعلق به دوره غوریان است.

آنان می‌گویند که به‌زودی قدامت و دوره بندی بیشتری این آثار‌ توسط باستان‌شناسان مشخص می‌گردد‌.

قابل یادآوری‌ست که چندی پیش نیز چهل قلم آثار تاریخی و باستانی دیگر که به اثر سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر از پای منار جام یافت شده‌بود، به موزیم محلی این ریاست سپرده شده است.

 

 

ا.ا برای دیپلماسی فرهنگی افغانستان تلاش می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد