ا-ا-و-ترکمنستان-پروژه-تاپی-را-افتتاح-کردند

محمد حسن آخند، رییس‌الوزرای امارت اسلامی در سفرش به ترکمنستان با قربان‌قلی بردی محمدوف، رییس‌جمهور ترکمنستان دیدار و پروژه تاپی را رسما افتتاح کرد.

به گزارش افغان نیوز؛ ارگ امروز ( چهارشنبه، ۲۱ سنبله) در صفحه ایکس خود نوشته که این دیدار پس از سفر محمد حسن آخند، به ترکمنستان به منظور افتتاح آغاز کار پروژه تاپی در اقامت‌گاه رییس‌الوزرای امارت اسلامی در ساحه «سلیم‌چشمه ماری» این کشور صورت گرفته است.

بر بنیاد خبرنامه، دو طرف در مورد گسترش روابط دوجانبه، اهمیت تطبیق پروژه‌های بزرگ انکشافی میان دو کشور و پروژه‌های منطقه‌ای گفتگو کرده‌اند.

به نوشته ارگ، رییس‌الوزرای امارت اسلامی و رییس‌جمهور ترکمنستان تطبیق این پروژه‌ها را برای رفاه شهروندان دو کشور مفید خوانده‌اند.

در خبرنامه ارگ آمده است که حسن آخند، در افتتاحیه پروژه تاپی این رویداد را تاریخی خواند و آن را به ملت‌های دو کشور و رییس‌جمهور ترکمنستان تبریک گفت.

رییس الوزرای ا.ا گفت: زمینه افتتاح این پروژه‌ها پس از سال‌ها انتظار و تحمل سختی‌های زیاد تحقق یافته است.

وی افتتاح این پروژه‌ها را نمایان‌گر نیت نیک و سیاست عاقلانه رییس‌جمهور ترکمنستان و سایر مسوولان ترکمنستان دانست.

به گفته حسن آخند، این پروژه‌ها دوستی میان افغانستان و ترکمنستان را تقویت کرده و به ملت‌های دو کشور منفعت‌های فراوان خواهد رساند.

در این افتتاحیه، رییس‌الوزرا به مسوولان مربوطه امارتی هدایت داد که با امانت‌داری، اخلاص و تقبل خستگی‌ها، برای تکمیل نمودن پروژه‌های متذکره تلاش کنند.

در این مراسم، رییس‌جمهور ترکمنستان گفت، خوشحال است که شاهد تهداب‌گذاری چندین پروژه بزرگ از جمله پروژه‌های تاپی و تاپ است.

محمدوف افزود که روابط دوستانه، برادرانه و حسن همجواری میان دو کشور در حال توسعه است و اجرای این پروژه‌های مهم نه تنها برای منافع ترکمنستان و افغانستان، بلکه برای منفعت منطقه اهمیت بیشتر دارد.

 همچنان در این مراسم قربان‌قلی بردی طی سخنانی، گفت که امروز یک روز تاریخی برای دو کشور است و صفحه جدید در روابط دو کشور باز می شود.

  وی روابط افغانستان و ترکمنستان تاریخی خوانده و افزود که احترام متقابل، برابری، برادری و حسن همجواری میان دو کشور «نمونه برجسته» می‌باشد. وی گفته که در آینده این روابط بیشتر از پیش گسترش خواهد یافت.

 رییس جمهور ترکمنستان گفت که همکاری‌ها میان دو کشور در عرصه‌های ترانسپورت، مخابرات، انرژی برق و سایر عرصه‌ها، برای افغانستان مفید بوده و نمونه دوستی حقیقی و گشایش صفحه جدید بین دو کشور است.

محمدوف علاوه کرد که بخش مهم سیاست ترکمنستان این است که به همکاری‌های خویش با مردم افغانستان در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلوماتیک ادامه می‌دهد.

او تصریح کرد که پروژه‌های متذکره در توسعه اقتصادی، رشد صنعت و حیات اجتماعی افغانستان تاثیر مثبت خواهد داشت و برای دوازده هزار افغان زمینه کار فراهم می‌گردد.

رییس جمهور ترکمنستان گفت که این پروژه‌ها سالانه در حدود یک میلیارد دالر برای افغانستان عواید خواهد داشت و با استفاده از مسیرهای ایجاد شده، محصولات دو کشور به کشورهای اروپایی انتقال می‌یابد. به گفته او، این مسیرها در اتصال آسیای مرکزی و جنوبی نقش مهم را ایفا می‌کند.

پروژه منطقه ای تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می دهد، ۱۸۲۱ کیلومترطول دارد و ظرفیت انتقال سالانه آن ۳۳ میلیارد متر مکعب میباشد. افغانستان علاوه بر استفاده از گاز این پروژه، سالانه ۴۰۰ میلیون دالر از درک ترانزیت دریافت خواهد کرد.

این پروژه همچنان شامل توسعه بندر تورغندی، ساخت خط آهن از هرات تا صنوبر به طول ۲۲ کیلومتر و ساخت هنگرها، تاسیسات و خط آهن فرعی در مسیر متذکره بخاطر بارگیری می باشد که به هزینه در حدود ۴۰ میلیون دالر عملی می گردد.

برعلاوه، انتقال فایبر نوری از دیگر مزیت های این پروژه است که افغانستان را از طریق ترکمنستان به اروپا، و برعکس ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و سایر کشورهای همسایه وصل خواهد کرد.

ا.ا و ترکمنستان پروژه تاپی را افتتاح کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد