ابتکار-شفافیت-سکتور-ساختمانی-افغانستان-کاست-افتتاح-شد

ابتکار شفافیت سکتور ساختمانی افغانستان(کاست) امروز با حضور مقامات بلند پایه حکومت وحدت ملی و مسئولان شرکت های ساختمان و دیدبان شفافیت در کابل افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، عبدالستار مراد وزیر اقتصاد و رییس گروه نهاد های ذیدخل این ابتکار امروز (پنج شنبه 26 حوت) در برنامه افتتاح ابتکار شفافیت ساختمانی افغانستان (کاست) در کابل، گفت: موضوع شفافیت در سکتور ساختمانی برای جلوگیری از سوء استفاده ها برای حکومت افغانستان حیثیت یک امر حیاتی را دارند.

آقای مراد گفت؛  بعد از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی،وزارت اقتصاد برای عملی ساختن معیارهای ابتکار شفافیت سکتور ساختمانی جدی عمل کرده و از طریق مشارکت سکتور خصوصی و جامعه مدنی راه کار واضح را برای جلوگیری از فساد در سکتور ساختمانی تهیه کرده که با عملی ساختن این راه کار از کیفیت و فساد در پروژه های زیر بنایی جلو گیری صورت میگرد.

وزیر اقتصاد بیان داشت؛  اصلاحات تدارکاتی و توسعه ظرفیت هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، ساختار های موازی تمویل کننده گان و تاخیر در پرداخت ها،نظارت،بررسی و کنترول توسط سازمان های متفاوتی انجام می شود. او افزود؛ امنیت،ظرفیت و منابع محدود باعث ایجاد مشکلات در نظارت و تطبیق پروژه ها در ساحه شده میشود.

از سوی دیگر صبغت الله کریمی هماهنگ کننده ابتکار شفافیت سکتور ساختمانی افغانستان(کاست) گفت؛ مشکلات متعددی در نهاد های تدارکاتی،حکومت، و دونرها باعث گردیده تا فساد در سطح بسیار وسیع وسعت پیدا کند.

کریمی گفت؛ مطالعه تمام سکتور های ساختمانی و تدارکاتی افغانستان را در خصوصی زیر بنا مورد مطالعه قرار داده است و یافته های این مطالعه نشان می دهد که به دلیل موجودیت فساد در پروژه ها یک پروژه یک ساله مدت سه سال را در بر گرفته است.

احمدالله موج آمر برنامه های دیده بان شفافیت در این نشست گفت: عدم شفافیت در روند ساخت و ساز پروژهای زیر بنایی در یک دهه گذشته باعث حیف و میل شدن ملیارد ها دالرگردیده است.

وی افزود بهتر ساختن وضعیت،شفافیت و پاسخگویی در سکتور ساختمانی که شامل نشر اطلاعات به موقع می باشد می تواند مشکلات،کم کاری ها و فساد در پروژه های ساختمانی را برملا سازد.

ابتکار شفافیت سکتور ساختمانی افغانستان در حال حاضر توسط گروپ کاری نهاد های ذیدخل که متشکل از 12 عضو به نماینده گی از حکومت، جامعه مدنی و سکتور خصوصی میباشد، اداره میشود.

 

ابتکار شفافیت سکتور ساختمانی افغانستان(کاست) افتتاح شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد