اتاق-تجارت-بین-المللی-افغانستان-افتتاح-گردید

اتاق تجارت بین المللی افغانستان با حضور داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و شماری از اعضای کابینه و سفیران کشورهای خارجی در کابل افتتاح گردید.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز اتاق تجارت بین المللی افغانستان امروز (پنج شنبه 28 دلو) با حضور داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی و شماری از وزیران کابینه، نماینده‌های سکتور خصوصی و سفیران کشورهای خارجی در کابل افتتاح شد.

داکتر عبدالله گفت؛ افتتاح اتاق تجارت بین المللی در افغانستان یک گام نیک است که مردم و دولت افغانستان انتظار انرا داشتند تا به کار خود شروع کند و ایجاد این نهاد تجاری در کشور میتواند بعنوان بازوی قوی برای حکومت باشد.

رئیس اجراییه گفت؛ تاجران افغان باید از تجربیات دیگر تاجران و سرمایه گذاران جهان که در بخش آبادی کشور خویش کار کرده اند استفاده کنند و افغانستان در حال حاضر نیازمند این تجربیات است.

آقای عبدالله بیان داشت؛ تداخل وظیفوی بین اتاق تجارت و صنایع و اتاق تجارت بین المللی ایجاد شده بود که شب گذشته اعضای دو اتاق در مقر ریاست اجراییه به توافق رسیدند که با همکاری هم بعد از این کار کنند.

او افزود؛ سکتور خصوصی در سال های گذشته با مشکلات مواجه بوده است اما حکومت تمام تلاش خود را به خرج داده که این مشکلات را برطرف سازد و زمینه رشد سکتور خصوصی را در کشور فراهم کند.

داکتر عبدالله تاکید کرد؛ افغانستان کشور غنی از منابع طبیعی است اما مردم آن در فقر زندگی میکند که باید کارهای جدی از جمله حمایت سکتور خصوصی صورت گیرد تا این کشور آباد شود.

این درحالیست که آذرخش حافظی رئیس روابط بین الملل اتاق تجارت و صنایع و عضو اتاق تجارت بین المللی گفت؛ 25 کارخانه تنها در هفته گذشته به کار خود پایان داده است و کسر بلانس تجارت 95 درصد است و برای رشد کاهش کسر بلانس تجارتی و رشد اقتصادی باید حکومت از سکتور خصوصی حمایت کند.

حافظی گفت؛ افغانستان منابع طبیعی و نیروی انسانی بیشمار دارد و اگر از این دو منبع استفاده درست صورت گیرد میتواند کشور از حالت فعلی بیرون شود.

حافظی بیان داشت؛ ظرفیت گردش سرمایه در داخل کشور 10 میلیارد دالر است و سرمایه داران افغان در خارج کشور ظرفیت گردش 100 میلیارد دالر را در 51کشور جهان دارا میباشد.

او گفت؛ زمینه سرمایه گذاری برای سرمایه داران در داخل کشور فراهم نشده است و باید کارهای جدی صورت گیرد تا انان منافع خود را در داخل کشور بنگرند و سرمایه گذاری کنند.

از سوی دیگر حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت؛ اتاق تجارت بین المللی بزرگترین منبع تجاری در سطح جهان است که 6.5 میلیون شرکت از 130 کشور جهان عضویت انرا دارد و افتتاح نمایندگی این اتاق در افغانستان میتواند سبب رشد تجارت در کشور شود و تاجران افغان را با 130 کشور وصل خواهیم کرد.

افتتاح نمایندگی اتاق تجارت بین المللی در افغانستان برای جذب سرمایه گذاری و انکشاف اقتصاد کشور مفید است و باید از جایگاه این نهاد استفاده درست صورت گیرد.

مايل خيرخواه رئیس اتاق تجارت بین المللی گفت؛ اتاق تجارت تمام تلاش خود را به خرج می‌دهد که تاجران افغانستان را با تاجران جهانی وصل کند و زمینه سرمایه گذاری سرمایه داران خارجی را در کشور فراهم میکند.

اتاق تجارت بین المللی افغانستان امروز در کابل افتتاح شد که این نهاد تجاری به صورت مستقیم از اتاق تجارت بین المللی در پاریس فرانسه نمایندگی میکند.

 

اتاق تجارت بین المللی افغانستان افتتاح گردید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد