اتحادیه-مکاتب-خصوصی-خواستار-کاهش-۱۵-درصدی-مالیات-بر-عواید-شد

مسوولان اتحادیه مکاتب خصوصی از کاهش چهار درصدی مالیات غیر انتفاعی بر مکاتب خصوصی استقبال کرده و از حکومت سرپرست می‌خواهند که در زمینه رفع مالیات تابلوها و بخش‌های دیگر تلاش نماید.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد عظیم میدان‌وال، رییس اتحادیه سراسری مکاتب خصوصی روز چهارشنبه (۱۷ جوزا) در یک نشست خبری از کاهش چهار درصدی مالیات غیر انتفاعی بر مکاتب خصوصی استقبال کرده و گفت که کاهش این مقدار مالیات بر مکاتب خصوصی کافی نبوده و باید حکومت سرپرست در زمینه رفع مالیات تابلوها و بخش‌های دیگر مالیاتی نیز تلاش نماید. 

میدان‌وال افزود که معافیت ۴ درصدی مالیات بر مکاتب خصوصی باید برای دایمی اجرا شود و مالیات ۲۰ درصدی از عواید خالص مکاتب خصوصی به ۵ درصد کاهش یابد. 

او بیان داشت که تحصیل و آموزش بدون تفکیک حق همه شهروندان کشور است و هیچ کس حق سلب آن را ندارند.

او خطاب به کشورهای اسلامی بخصوص کشورهای همسایه افغانستان گفت که نباید نهادهای تعلیمی را با سیاست همراه نماید و نوجوانان مهاجر افغانستان را بخاطر کارهای سیاسی از آموزش محروم نمایند. 

غلام حیدر جعفری، معاون اتحادیه مکاتب خصوصی در این نشست خبری گفت که مکاتب خصوصی در سال‌های گذشته، توانسته برای بیش‌ از یک میلیون و ۵۰۰هزار دانش‌آموز  زمینه آموزش معیاری فراهم نماید.

جعفری از افزد که پیش از تحولات و سال‌های گذشته ۵هزار ۳۰۰ مکتب خصوصی فعالیت داشت که هم اکنون از این میان ۳ هزار ۲۰۰ آن فعالیت دارد و خدمات آموزشی ارائه می‌کند.

جعفری ایجاد مکاتب خصوصی را یکی از دست‌آوردهای دو دهه گدشته دانسته در و گفت که با ایجاد مکاتب خصوصی برای ۲۰۰ هزار نفر زمینه کار و شغل فراهم شده بود.  

او از امارت اسلامی خواستار کاهش مالیات ۲۰ درصدی به ۵ درصدی بر عواید خالص مکاتب خصوصی شده و تاکید کرد که در غیر آن مکاتب خصوصی توان پرداختن مالیات سنگین را ندارد و تطبیق پلان‌های درسی به مشکل مواجه می‌شود. 

نصیر احمد ایوبی، رییس تعلیمات خصوصی شهر کابل در این برنامه از معافیت ۴درصدی مالیات ابزار خرسندی کرده اما؛ می‌گوید که تکس مالياتی شهرداری‌ها و مالیات دیگر بر مکاتب خصوی کمرشکن است. 

ایوبی از حکومت سرپرست خواستار لغو برخورد‌های دوگانه بین مکاتب خصوصی و دولتی شده و گفت که باید اسناد هر دو بخش یکسان به ادارات دولتی معرفی شود. 

مسوولان اتحادیه مکاتب خصوصی از سازمان‌های بین‌المللی خواستار آزاد شدن پول‌های منجمد شده و می‌گویند که این پول‌ مربوط به تعلیم و تحصیل نونهالان افعانستان اند و نباید با آن برخورد سیاسی شود. 

آنان از موسسه‌های بین‌المللی نیز خواست که در زمینه آموزش و پرورش دانش‌آموزان افغانستان با نهاد‌ها و مکاتب خصوصی همکاری نمایند. 

با این‌حال، نزدیک به دو سال است که دروازه مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم مسدود می‌باشد.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

اتحادیه مکاتب خصوصی خواستار کاهش ۱۵ درصدی مالیات بر عواید شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد