اجرای-پروژه-تاپی-از-آلودگی-هوا-جلوگیری-می-کند

شماری از مسوولان به این باورند که با اجرایی شدن پروژه تاپی، از مضرات مواد غیر معیاری و آلودگی محیط زیستی در فصل زمستان نیز جلوگیری می شود.

به گزارش افغان نیوز: شاه زمان میوندی، رئیس اداره ملی حفاظت محیط زیست امروز پنچ شنبه( 25 دلو) در جریان امضای تفاهم نامه جهت چگونگی کاهش آلودگی هوا با استفاده از پروژه تاپی گفت که افغانستان با گذشت بیش از 30 سال می تواند از 30 میلیون مترمکعب گاز طبیعی استفاده و با اجرای شدن پروژه تاپی از آلودگی هوا نیز جلوگیری نماید.

آقای میوندی تصریح نمود؛ راه حل های برای مدیریت گاز طبیعی که پروژه تاپی آن را به افغانستان انتقال می دهد برای مسوولان ارایه شده تا از آلودگی هوا و محیط جلوگیری شود.

در همین حال محمد مراد امان اوف، رئیس پروژه تاپی ضمن تقدیر و قدردانی از کارگرد اداره محیط زیست تاکید نمود که با این تفاهم نامه مردم نیز می توانند در فضل زمستان خانه هایشان را گرم کنند و بدون این که آلودگی محیطی ایجاد شود.

آقای امان اوف پروژه تاپی را یکی از بزرگ ترین پروژه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عنوان می کند که دارای عواید مستقیم و غیر مستقیم برای کشورهای عضو دارد.

وی اجرایی شدن این پروژه را باعث 40 درصد افزایش فرصت های شغلی می خواند که تا کنون 2 هزار و 500 شغل برای افغانستان و پاکستان فراهم شده است.

او اظهار داشت که با تطبیق پروژه تاپی 32 ولسوالی در افغانستان که نفوس نآن به 1.2 میلیون تن می رسد می توانند از نعمت گاز مستفید شوند.

از سوی هم سید محبوب الله ربانی، معین وزارت معادن و پطرولیم تاکید می کند که عواید سالانه پروژه تاپی تنها برای افغانستان حدود 400 میلیون افغانی خواهد بود.

آقای ربانی اضافه می کند که استفاده از تیل و ذغال سنگ در کشور مضرات بسیار جدی را در پی دارد اما با اجرایی شدن این پروژه می توانیم از خسارت های آن جلوگیری نمایم.

معین وزارت معادن و پطرولیم همچنین تاکید دارد که در استفاده گاز تاپی قوانین صرفه جوی نیز جای داده شده که می تواند در بهبود سهمیه بندی ها کمک کند.

در همین حال اجمل احمدی سرپرست وزارت صنعت و تجارت از اهمیت این پروژه یاد کرده می گوید که در دو سال گذشته معلومات غلطی از پروژه تاپی برای مردم ارایه شده بود که می توانیم یکی از این معلومات را هزینه آن عنوان نمایم.

آقای احمدی تصریح می کند که هزینه های زیادی طی دو سال گذشته ارایه شده که رقم درست آن به 5 میلیارد دالر می رسد و سایر هزینه های که در سال های گذشته ارایه شده همه نادرست می باشد.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت تایید می کند که کار عملی این پروژه یک سال قبل با افتتاح آن توسط ریس جمهور غنی آغاز شد اما به دلیل بزرگ بودن و پیچیدگی هنوز اجرایی نشده است و تا پایان امسال به بهره برداری سپرده خواهد شد.

اجرای پروژه "تاپی" از آلودگی هوا جلوگیری می کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد