اخاذی-و-بروکراسی-از-مشکلات-عمده-تاجران-است

مسئولان اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گویند؛ به اساس معلومات که این نهاد در دست دارد ۶۲ نوع اخاذی توسط ادارات مختلف حکومت بالای تاجران صورت میگرد که تجارت کشور را به مشکل مواجه کرده است.

به گزارش افغان خبر؛ عتیق الله نصرت رئیس اتاق تجارت و صنایع کشور امروز (سه شنبه 8 جدی) در برنامه میز مدور پیرامور سهولت در تجارت  و عرضه خدمات در پرتو سفارشات اجندا‌های ولایت تشبثات گفت؛ تجارت در افغانستان وضعیت خراب دارد و دلیل آن نبود بیلانس تجارتی است.

آقای نصرت گفت؛ در سال جاری واردات افغانستان 95 درصد است و صادرات تنها 5 درصد میباشد که تا بیلانس تجارتی در کشور صورت نگیرد، تجارت و اقتصاد کشور رشد نخواهد کرد.

رئیس اتاق تجارت و صنایع گفت؛ حکومت از تولیدات داخلی حمایت نکرده و نمیکند چرا که اجناس تولید داخلی در بازارها با اجناس وارداتی خارجی رقابت کرده نمیتواند. او افزود؛ عدم حمایت حکومت از تولید کنندگان داخلی سبب میشود که بیلانس تجارتی هر روز کاهش پیدا کند.

نصرت بیان داشت؛ بروکراسی و اخاذی غیر قانونی از تاجران نیز ازمشکلاتی است که مانع رشد تجارت در کشور میشود. رئیس اتاق تجارت گفت؛ به اساس معلوماتی که این نهاد در دست دارد 62 نوع اخاذی غیرقانونی از سوی نهادهای مختلف حکومتی بالای تاجران صورت میگرد که با این مشکل وضعیت تجارت در کشور نگران کننده است.

این مقام اتاق تجارت و صنایع بیان داشت؛ واردات اجناس قاچاق به شکل گسترده مشکلات زیاد سد راه تجارت کشور ایجاد نموده است که باید جلو این عمل غیر قانونی گرفته شود.

ناامنی، نبود یک مارکیت مشخص جهانی برای فروش اجناس افغانی و سیاست دمپینگ، بروکراسی در ادارات حکومتی، مشکل ویزه برای تاجران و مشکلات در بنادر از دیگر مشکلات اند که مانع رشد تجارت در کشور میشود.

از سوی دیگر محمد قربان حقجو سرپرست و معین وزارت تجارت گفت؛ نهادهای حکومتی در اخاذی شاهراه‌ها دست دارند و حکومت به شکل جدی تلاش میکند که جلو این مشکل را بیگیرند.

آقای حقجو گفت؛ وزارت تجارت و صنایع کشور به زودی اعلام میکند که کدام نوع اخاذی از بین رفته است و کدام نوع آن تا هنوز جریان دارد.

سرپرست وزارت تجارت و صنایع افزود؛ مشکلات زیاد در وزارت تجارت وجود دارد و دلیل آن تشکیل این وزارت از چهل سال قبل است. او بیان داشت؛ تشکیل این وزارت به زودی تغییر میکند و با تغییر این تشکیل اکثر کارمندان نیز باید تغییر کند چرا که شمار زیادی از کارمندان سواد بیشتر از صنف دوازده ندارند.

آقای حقجو ابراز داشت؛ در بنادر کشور مشکلات زیاد وجود دارد و دلیل آن سیستم قدیمی حاکم در این ادارات است. او افزود؛ قانون دمپینگ به مجلس نمایندگان ارسال شده است که باعملی شدن این قانون وضعیت تجارت تغییر خواهد کرد.

در همین حال شماری از آگاهان می‌گویند؛ افغانستان یک کشور زراعتی است و حکومت باید با تناسب به منابع در کشور سرمایه گذاری کند.

داکتر حمید الله نورعباد رئیس مرکز ملی تحقیقات پالیسی دانشگاه کابل گفت؛ افغانستان یک کشور زراعتی است و باید روی رشد زراعت در کشور کار شود.

او بیان داشت؛ محصولان تولید داخلی کشور با اجناس وارداتی خارجی رقابت کرده نمیتواند و باید حکومت بالای اجناس خارجی مالیات وضع کند تا هر کس هر جنسی که در داخل تولید میشود وارد کرده نتواند.

این استاد دانشگاه افزود؛ آمدن خط آهن به افغانستان میتواند یک فرصت خوب برای رشد تجارت در کشور باشد و باید روی صادرات محصولات داخلی کار جدی صورت گیرد.

وزارت تجارت و صنایع برای رشد تجارت در کشور در سه ماه گذشته 6200 جواز فعالیت تجاری را صادر کرده است که دارنده هر یک از این جوازها میتواند چندین نوع فعالیت اقتصادی و تجاری کند.

 

 

اخاذی و بروکراسی از مشکلات عمده تاجران است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد