اداره-غذا-و-دارو-از-جمع‌آوری-۷۲-میلیون-افغانی-عواید-خبر-داد

مسوولان اداره ملی غذا و دارو از جمع‌آوری بیش‌از ۷۲ میلیون افغانی عواید در یک سال گذشته خبر داده و می‌گویند که تمام گمرکات کشور تحت کنترول و مبارزه این اداره در برابر قاچاق دارو و مواد غذایی ادامه دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالباری عمر، سرپرست اداره ملی غذا و دارو امروز (پنج‌شنبه، ۱۸ جوزا) در یک نشست خبری گفت که عواید این وزارت در سال گذشته، ۷۲ میلیون و ۷۵۲ هزارو ۹۱۹ افغانی بوده که نسبت به سال‌های گذشته، ۳۶۰ درصد را نشان می‌دهد. 

او می‌گوید عواید این اداره از سوی وزارت مالیه ۲۰ میلیون افغانی در سال ۱۴۰۱ تعیین شده بود اما؛ اداره ملی غذا و دارو بیشتر از سقف تعیین شده عواید جمع‌آوری کرده است.

عمر افزود که تمام گمرکات کشور تحت کنترول و مبارزه این اداره در برابر قاچاق دارو و مواد غذایی ادامه دارد. 

او تاکید کرد که هرنوع دارو و مواد غذایی که مطابق اصول و قوانین اداره ملی غذا و دارو نباشد قاچاق پنداشته می‌شود. 

عمر بیان داشت که در چند ماه گذشته، ۱۴ هزار و ۶۶۴ قلم دارو به ارزش ۷۶۹ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۱۲۶ دلار محصولات صحی در این اداره به ثبت رسیده است. 

سرپرست اداره ملی غذا و دارو می‌گوید که در چند ماه گذشته‌، ۴۵ هزارو ۸۰۴ نمونه دارو، غذا و آب را تجزیه و تحلیل نموده و از این میان به تعداد ۱۵۳ نمونه منفی ثابت و ۷۵۷ نمونه را رد کرده است. 

عمر تاکید کرد که بر اساس اعلامیه اخیر این اداره، ۶۹۳ داروخانه به دلیل تخلفات قانونی مسدود، ۲۷۸ داروخانه توصیه و به ۱۷۴ داروخانه اخطاریه داده شده است. 

احسان الله صدیق، رییس جواز دهی اداره ملی غذا و دارو در این نشست خبری گفت که این اداره در یک سال گذشته، به ۲۱۸ شرکت، ۲۰۹ عمده فروشی، ۶ کارخانه دارو سازی جواز فعالیت توزیع و به ۲ هزار و ۸۷ دارو ساز زمینه کار و شغل فراهم شده است. 

مومن‌خان فدای، رییس نظارت و بررسی اداره غذا و دارو می‌گوید که در چند ماه گذشته، ۴۱۰ قلم مواد غیر قانونی، ۸۰۰ قلم مواد تاریخ گذشته و ۴۳ قلم مواد مشکوک از ولایت کشور جمع آوری شده است. 

فدای افزود که ۳ هزارو ۶۱۹ قلم محصولات غذایی، صحی و نوشیدنی‌های بی‌کیفیت و غیرقانونی جمع آوری و نابود شده است. 

مسوولان اداره غذا و دارو از حکومت سرپرست خواستار همکاری در زمینه جلوگیری از قاچاق دارو شده و می‌گویند که هنوز برخی تاجران و سرمایه‌گذاران داروهای خودسرانه و بی‌کیفیت را وارد کشور می‌کنند. 

آنان از بازرگانان و سرمایه‌گذاران می‌خواهند که به جای واردات دارو، صنعت کشور را توسعه دهند تا کشور در بخش تولیدات دارویی به خودکفایی برسد. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

اداره غذا و دارو از جمع‌آوری ۷۲ میلیون افغانی عواید خبر داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد