ارزش-محصولات-میوه-افغانستان-به--میلیارد-دلار-در-سال-میرسد

مسئولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند؛ افغانستان در سالهای گذشته بیش از ۶۰ درصد بادام، زردآلو و کشمش جهان را شکل میداد اما این رقم در حال حاضر کاهش چشم گیر نموده است.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری امروز (سه شنبه 26 اسد) در ورکشاب دو روزه ملی باغداری گفت؛ افغانستان در دهه هشتاد بیش از 60 درصد میوه های بادام، زردآلو و کشمش را در جهان تهیه می‌کرد اما این رقم در حال حاضر کاهش یافته است.

وزیر زراعت، آبیاری و مالداری بیان داشت؛ با اینکه جنگ جاری مانع رشد تولید محصولات زراعتی درکشور شده است اما در سال های اخیر تولید میوه باغداری رشد قابل ملاحظه‌ی کرده است.

به اساس گفته‌ی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در حال حاضر ساحات که میوه جات کشت میشود نزدیک  360هزار هکتار زمین است که این رقم در سال 2011میلادی به 247هزار هکتار زمین میرسید.

آقای ضمیر بیان داشت؛ با اینکه باغداری رشد نسبی داشته است اما هنوز هم با چالش های زیاد روبروست که این چالش ها شامل:"عصری نبودن باغداری، کمبود واردات اصلاح شده و تولید غیر معیاری میوده جات" میباشد.

به اساس آمار که وزارت زراعت ارائه کرد؛ افغانستان هفتمین کشور صادر کننده کشمش در جهان است که سالانه 150 میلیون دلار از تجارت این قلم میوه به دست می آورد و یازدهمین صادر کننده بادام در جهان است که سالانه 110 میلیون دلار از این قلم میوه به دست می‌آورد.

در مجموع 35 درصد صادرات کشور را میوه جات و مغزباب تشکیل می‌دهد.

سهم سکتور باغداری از مجموع تولیدات داخلی حدود 1.4 میلیارد دلار که 34 درصد از کل تولیدات کشور را شکل می‌دهد.

ورکشاپ ملی باغداری طی 2 روز از سوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری برگذار شده است که هدف از این برنامه بررسی چالش ها و فرست های باغداری در کشور خوانده شده است.

ارزش محصولات میوه افغانستان به 1.4 میلیارد دلار در سال میرسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد