از-تن-کاندیدای-نمایندگان-تجارتی-افغانستان-به-خارج-آزمون-اخذ-گردید

افغانستان برای نخستین بار نمایندگی های تجارتی را در ۲۴ کشور منطقه و جهان ایجاد میکند و برای معرفی آتشه های تجاری امروز از ۲۷۵تن افراد واجد شرایط آزمون اخذ گردید.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز، همایون رسا وزیر تجارت و صنایع امروز ( سه شنبه 10 حوت) گفت این وزارت به هدف معرفی نمایندگان تجارتی افغانستان به خارج امتحان رقابتی را بین 275 تن برگذار کرد.

آقای رسا گفت؛ این پروسه با حضور برخی از وکلای پارلمان و رسانه ها به منظور تامین شفافیت روند امتحان دهی و گزینش افراد واجد شرایط برگزار میشود.

رسا افزود؛ امتحان رقابتی بین 275 تن اشتراک کننده برگذار میشود که از این میان، ۸۴ نفر انتخاب و از آنان امتحان شفاهی گرفته می شود و سپس برای تاییدی به ریاست جمهوری فرستاده خواهند شد.

وزیر تجارت بیان داشت؛ ۸۴ تن را که وزارت تجارت و صنایع انتخاب میکنند و ریاست جمهوری ۲۸ نفر واجد شرایط را برگزیده و به حیث اتشه تجارتی افغانستان در 24 کشور جهان معرفی خواهد کرد.

رسا گفت؛ در روند انتخاب این افراد اجازه مداخله به هیچ کس را نمی‌دهد و از اشتراک کنندگان در این امتحان نیز خواست که به دنبال واسطه نباشند.

انارکلی هنریار، عضو مجلس سنا که به حیث ناظر دراین پروسه اشتراک کرده بود نیز تاکید کرد که وزارت تجارت وصنایع در این امتحان شفافیت کامل را در نظر گرفته است.

وی گفت که پروسه استخدام کارمندان باید در تمام ادارات دولتی به گونه شفاف و بدون مداخله زورمندان برگزار شود.

خانم هنریار می گوید که این اقدام وزارت تجارت وصنایع برای تامین عدالت وشفافیت روند یک اقدام بجا و قابل قدر است.

همچنین عتیق الله نصرت، رییس هیات عامل اتاق های تجارت نیز گفت که برگزاری پروسه امتحان برای گزینش اتشه های تجاری برنامه بسیارمهم است.

او افزود که اتشه های تجاری در بخش رشد اقتصادی بخصوص در تقویت روابط اقتصادی افغانستان با کشورهای بیرونی نقش عمده و مهم را بازی می کنند.

به گفته آقای نصرت، اتشه های تجاری در گذشته همواره براساس روابط، واسطه و فساد گزینش می شدند و زمینه را برای افراد شایسته و واجد شرایط این روند محدود می ساخت.

آقای نصرت تصریح کرد که درمیان یک سلسله پیشنهادات اتاق های تجارت و سکتورخصوصی به ریاست جمهوری؛ موضوع انتخاب دقیق اتشه های تجاری بود که این پیشنهاد از سوی حکومت مدنظر گرفته شده و عملی می شود.

نصرت بیان داشت که وزارت تجارت وصنایع برای اولین بار پروسه اخذ امتحان را از واجدین شرایط برای این روند به صورت شفاف برگزار کرده است وانتظار می رود که مراحل بعدی این روند نیز با اصل شایسته سالاری، شفافیت و تامین عدالت به پیش برود.

قربان حقجو، معین وزارت تجارت نیز از تضمین شفافیت دراین پروسه اطمینان داد و گفت که حد اقل درجه تحصیل برای کاندید شدن برای این پروسه لیسانس درنظر گرفته شده است که باید کاندیدان ۵سال تجربه کاری مرتبط به وظیفه داشته باشند.

آقای حقجو گفت که ۲۸نفر استخدام می شوند که ۴ بست آن اجرایی بوده و ۲۴ نفر دیگر به عنوان اتشه تجاری انتخاب خواهند شد.

وی افزود که این اتشه های تجاری در ۲۴ کشور خارجی فعالیت دارند و دربخش افزایش صادرات، جذب سرمایه گذاران خارجی به افغانستان، جمع آوری معلومات در زمینه اقتصادی و تجارت در مورد کشورهای میزبان و بهبود روابط ومناسبات میان افغانستان و کشورهای خارجی کار می کنند.

از 275 تن کاندیدای "نمایندگان تجارتی افغانستان به خارج" آزمون اخذ گردید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد