استراتیژی-ملی-مبارزه-با-خشونت-علیه-زنان-افتتاح-شد

امروز وزارت امور زنان استراتیژی و پالن عملی ملی مبارزه با خشونت در برابر زنان را به منظور تطبیق موثر قانون منع خشونت علیه زن افتتاح نمود تا بیشتر زنان به خدمات حمایوی دسترسی داشته و به خاتمه بخشیدن مصونیت عاملین خشونت کمک نماید.

ابه گزارش افغان خبر: وزارت امور زنان گفته که افتتاح این استراتیژی بخشی از فعالیت های 1۶ روزه محو خشونت علیه زنان را تشکیل میدهد.

قانون منع خشونت علیه زن در سال 2009 ازسوی رییس جمهور توشیح شد و ۲۲ نوع خشونت از قبیل ازدواج زیر سن، ازدواج اجباری، مجبور نمودن به خود کشی، تجاوزجنسی و لت وکوب را جرم دانسته شد. این قانون روی نقش و مسوو لیت های دولت در حمایت از زنان و تحت پیگرد قرار دادن عاملین خشونت، موظف دانستن پولیس در ثبت قضایای خشونت علیه زنان و محاکم و دادستان ها در اولویت قراردادن رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان، تاکید نموده است.

در سطح جهان، خشونت علیه زنان یک پدیده فراگیر ناقض حقوق بشری است و یکی از جمله جرایمی است که در کمترین سطح مورد مجازات قرار گرفته است.

در افغانستان، زنان و دختران به شکل گسترده به خشونت در محیط عامه و خصوصی رو برو هستند. دختران از رفتن به مکتب محرومند و زنان کمتر به خدمات صحی مورد نیاز شان دسترسی دارند. این درحالی است که مدافعین و سازمانهای حقوق بشری فراهم کننده خدمات حمایتی خود مورد خشونت و آزار و اذیت قرار میگیرند.

دلبر نظری، وزیر امور زنان گفت "استراتیژی ملی مبارزه با خشونت علیه زنان و پلان ملی عمل آن راهکاری را

جهت بهبود هماهنگی و نظارت به منظور دادخواهی و ایجاد محیط عاری از خشونت تقویت می بخشد".

استراتژی و برنامه عمل ملی برای رسیدگی به نگرانی های موجود در مورد عدم دسترسی زنان به خدمات با کیفیت، مصونیت در حالت اضطرار، امنیت، مسایل قضایی و صحی،همچنین طولانی بودن فرایند محاکمه، پرچالش بودن دریافت شواهد طب عدلی و ضرورت ابتکارات پیشگیرانه آتی طراحی و ایجاد شده است.

اداره ملل متحد برای زنان جهت انکشاف این استراتژی و برنامه عمل پشتیبانی تخنیکی و مالی فراهم نموده است.

نماینده اداره ملل متحد برای زنان در افغانستان خانم الزیرا سیگینبیوا می گویند: "در سراسر جهان زنانی هستند که مورد خشونت قرار گرفته و بطور مضاعف قربانی می شوند - در مرحله اول زمانی که آنها مورد خشونت قرار می گیرند, و در مرحله دوم زمانی که از دسترسی به خدمات و عدالت محروم می مانند." به همین دلیل این استراتژی و برنامه عمل بسیار مهم است زیرا همانند یک خط سیر روشن, تداوم قانون منع خشونت بعنوان یک ابزار موثر در ایجاد یک افغانستان عاری از خشونت علیه زنان را تضمین می کنند.

فعالیت های 1۶ روزه خشونت علیه زن یک کمپاین جهانی است که هرسال با هدف بالا بردن آگاهی در مورد علل وپیامد های ناگوار خشونت علیه زنان گزار می شود و برای پایان دادن به اینگونه خشونت ها نیز تلاش همگانی را می طلبد

استراتیژی ملی مبارزه با خشونت علیه زنان افتتاح شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد