استقلال-اقتصادی-خانم‌ها؛-کلید-محو-خشونت-علیه-زنان-افغان

معین مالی اداری و گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ؛ فقر، بیکاری، اعتیاد، بی‌سوادی و ناامنی را در کشور از جمله عوامل عمده‌ای خشونت علیه زنان دانسته و می‌گوید که با توامندی زنان از لحاظ اقتصای می توانیم خشونت علیه زنان را در جامعه محو کنیم.

به گزارش افغان نیوز: سیده مژگان مصطفوی، معین مالی اداری و گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز( سه‌شنبه، 12 قوس)در گشایش«نمایشگاه صنایع دستی زنان» گفت: "ما زمانی خشونت‌ها را از جامعه خود محو کرده می توانیم که زنان را توامند بسازیم به خصوص زمانیکه زنان از لحاظ اقتصادی توامند باشند و به راحتی بتوانند برای اعاده حقوق شان بیشتر کار کنند".

خانم مصطفوی در گشایش این نمایشگاه گفت: یکی از مسائل که در محو خشونت‌ها علیه زنان موثر واقع می‌شود، آگاهی دهی به آنان است که وزارت اطلاعات و فرهنگ در کمپاین شانزده روزه جهانی محو خشونت علیه زنان پنج برنامه مختلف آگاهی دهی را در سراسر کشور راه اندازی کرده است.

وحیده شیرزاد، رییس نمایشگاه ملی و بین المللی کابل و یکی از برگزار کنندگان«نمایشگاه صنایع دستی زنان» گفت که در این نمایشگاه بیشتر از 30 زن تجارت پیشه از ولایت‌های مختلف کشور اشتراک کرده و صنایع دستی شان را برای فروش به نمایش گذاشته اند.

خانم شیرزاد برگزاری چنین نمایشگاه‌ها را برای فروش صنایع دستی و محو خشونت علیه زنان موثر دانسته و گفت: "کارکردن خانم‌ها در بیرون و در آمد اقتصادی آنان باعث کاهش خشونت‌ها در خانواده می شود و وقتی خانم و مرد خانه در بیرون کار می کنند دیگر فضای برای خشونت باقی نمی‌ماند و یک فضا امن و صلح در میان خانواده‌های شان تامین می شود."

وی گفت که اگر تمامی اعضای خانواده چه زن و چه مرد در یک کاری مصروف باشند و درآمد کافی داشته باشند، خشونت ها در خانه کم و دیگر مشکل خانواده ها از لحاظ اقتصادی رفع می شود.

خانم شیرزاد با تاکید بر اینکه نهادهای مسوول که در بخش خانم‌ها کار می‌کنند باید در راستای از بین بردن خشونت‌ها علیه زنان تلاش کنند، گفت: اگر مشکلات اقتصادی خانواده‌ها رفع گردد، دیگر جای برای خشونت‌ علیه زنان در خانواده باقی نمی‌ماند و جای آن را صلح و صفا میان اعضای خانواده می‌گیرد.

در همین حال پروین اشرفی، یکی از زنان تجارت پیشه که صنایع دستی خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است گفت که  خواست ما از دولتی این است که یک جایی دایمی را برای زنان که در بخش تجارت و صنایع دستی کار می‌کنند تعیین کند تا آنان بتوانند به طور دایمی در جای مشخص فعالیت کنند.

خانم اشرف افزود: پنج سال است که در بخش صنایع دستی و بافنگی کار می‌کند و با آغاز کار او وضعیت اقتصادی خانوده‌اش بهتر از گذشته شده و دیگر از لحاظ اقتصادی وابسته به دیگران نیست.

وژمه سادات، رییس شرکت الماس سادات و یکی از اشتراک کنندگان این نمایشگاه گفت: نزیک به یک سال است که این شرکت را شخصا راه اندازی کرده و در بخش سوزن دوزی، بافندگی و زیورآلات صنایع دستی تولید می‌کند

خانم سادات از نداشتن جای دایمی برای فروش محصولات دستی‌اش شکایت کرده و گفت: "جای دایمی نداریم تنها روزهای چهار و پنج شنبه در بابرشاه سنتر صنایع دستی خود را برای فروش به نمایش می گذاریم و مردم از جنس که ما تولید می کنیم استقبال می کند؛ اما مردم در چند سال اخیر وضع اقتصادی بدی دارد و این وضعیت روی کار وبار ما تاثیر بد گذاشته است".

این در حالی است که چند روز پیش کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که خشونت‌ علیه زنان در هفت ماه سال روان نسبت به هفت ماه سال پیش 8.2 درصد افزایش یافته است. به گفته این کمیسیون؛ بیشتر خشونت‌ها علیه زنان در خانه صورت گرفته است که خانواده یکی از عوامل عمده خشونت ها علیه زنان است.

استقلال اقتصادی خانم‌ها؛ کلید محو خشونت علیه زنان افغان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد