افتتاح-سه-پروژه-مشترک-اقتصادی-میان-افغانستان-و-ترکمنستان

رییس جمهور غنی در مراسم افتتاح سه پروژه مشترک میان افغانستان و ترکمنستان گفت که افغانستان پس از یک‌صد و چند سال، روابط دیرینه‌اش را با کشور های آسیای میانه تجدید می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی و قربان قلی بردی محمدوف، روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان، امروز پنج‌شنبه(۲۵، جدی) از طریق ویدیوکنفرانس در این مراسم اشتراک و سخنرانی کردند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، گفت که افغانستان پس از یک‌صد و چند سال، روابط دیرینه‌اش را با کشور های آسیای میانه تجدید می‌کند.

رییس جمهور غنی گفت: افغانستان و ترکمنستان از روابط دیرینه برخوردار اند و این مناسبات در طول تاریخ موفقیت آمیز بوده است.

غنی افزود که بهره‌برداری پروژه‌های مانند اتصال خط آهن، فایبر نوری، برنامه‌های بزرگ مانند انتقال برق به پاکستان (تاپ) و انتقال گاز به کشور های هند و پاکستان( تاپی) و شبکه فایبر آپتیک که آسیای جنوبی را از راه زمین به اروپا و باقی کشورهای جهان وصل خواهد کرد، سبب تغییرات بهتر در زندگی مردم افغانستان و بهبود وضعیت کشورهای منطقه خواهد شد.

آقای غنی می‌گوید که اهمیت موقعیت افغانستان منحیث چهارراه اتصال آسیای مرکزی با جنوب، شرق و غرب آسیا، بهره‌برداری و ادامۀ کار پروژه‌های مهم اقتصادی و زیربنایی از جمله افتتاح خط آهن خواف - هرات که اخیراً شاهد آن بودیم، به اثبات می‌رساند که دیدگاه ما برای اتصال منطقوی رویا نه، بلکه یک واقعیت انکار ناپذیر است.

به گفته وی؛ مردم شریف افغانستان در آیندۀ نه چندان دور شاهد افتتاح پروژه‌های دیگر که افغانستان را به چهارراه منطقه تبدیل می‌کند، نیز خواهند بود.

اشرف غنی همچنان اظهار داشت که همکاری‌های منقطوی ما با کشور ترکمنستان نهایت مهم است، از این لحاظ  افغانستان با ترکمنستان به شکل سه جانبه (افغانستان – ترکمنستان – آمریکا)، (افغانستان – ترکمنستان – ایران)، (افغانستان- ترکمنستان – آذربایجان) همکاری دارند.

رییس جمهور غنی گفت: تکمیل کار ساخت لین ۵۰۰ کیلوولت از آقینه الی شبرغان و لین ۲۲۰ کیلوولت از شبرغان الی مزار شریف، گام مهمی برای توسعه مناسبات اقتصادی و وصل شدن دو کشور می‌باشد.

آقای غنی می‌گوید: پروژه فایبرنوری که کار ساختمانی کیبل آن در بندر آقینه تکمیل گردیده، از پروژه های مهم دیگری است که افغانستان و ترکمنستان افتخار شمولیت در آن را دارند.

این درحالی است که پروژۀ اولی خط آهن میان آقینه و اندخوی است که کار آن تازه تکمیل شده و دو پروژه دیگر انتقال برق و فایبر نوری می‌باشد.

افتتاح سه پروژه مشترک اقتصادی میان افغانستان و ترکمنستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد