افراد-دارای-معلولیت-در-کمک‌‌رسانی-به-زلزله‌زدگان-نادیده-گرفته‌شدند

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که افراد دارای معلولیت از روند کمک‌رسانی‌ به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در جنوب‌شرق افغانستان کنار گذاشته شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ دیدبان حقوق بشر گفته است که افراد دارای معلولیت در افغانستان اغلب با موانعی برای دسترسی به حمایت‌های بشردوستانه مانند غذا، خدمات و کمک‌های پزشکی مواجه هستند.

این نهاد گفته است که در پی زمین‌لرزه‌ اخیر، اطلاعات در مورد نیازهای افراد دارای معلولیت وجود ندارد و بسیاری از روند کمک‌ها کنار گذاشته شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر گفته است که پس از زمین‌لرزه، بسیاری از بازماندگان دارای معلولیت از جمله افرادی که به‌دلیل زمین‌لرزه دچار معلولیت شده‌اند، اکنون به حمایت فوری صحی برای آسیب‌ها، دسترسی به خدمات توان‌بخشی و وسایل کمکی نیاز دارند.

این نهاد افزوده است که از زمان تسلط امارت اسلامی، با توجه به نقض جدی حقوق بشر توسط امارت، دولت‌ها با تأمین بودجه برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان با مشکل مواجه شده است.

یک زن افغان که سازمانی به رهبری افراد دارای معلولیت را تأسیس کرده و پس از تسلط امارت اسلامی مجبور به فرار از کشور شده، به دیدبان گفته است: «فکر می‌کنم افراد دارای معلولیت در طول برنامه‌های کمک و نجات رها شده‌اند؛ زیرا هیچ‌کس تلاش نکرد تا افراد دارای معلولیت را از بین همه‌ی افراد آسیب‌دیده تشخیص دهد».

دیدبان حقوق بشر تأکید کرده که پرداختن به نیازهای بشردوستانه باید از سیاستِ به رسمیت شناختن و مشروعیت طالبان جدا نگه‌داشته شود و در غیر این صورت، افراد دارای معلولیت و سایر افراد در معرض خطر، بار عمده‌ی این بحران را متحمل خواهند شد.

در اواخر ماه گذشته زمین‌لرزه مرگبار به قدرت 5.9 درجه ریشتر ولایت‌های خوست و پکتیکا را تکان داد که در پی بیش از یک هزار نفر جان باخت و بیش از یک هزار و 500 تن دیگر زخمی شدند.

 

 

افراد دارای معلولیت در کمک‌‌رسانی به زلزله‌زدگان نادیده گرفته‌شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد