افراد-منع-کننده-دختران-از-مکتب،-جریمه-می-شوند

بزرگان اقوام در ولسوالی موساخیل ولایت خوست در یک اقدام عجیب رفتن دختران را به مکاتب جبری کرده و گفته اند که هر کس مانع رفتن دختران به مکاتب شوند، جریمه نقدی میشود.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: بزرگان اقوام در ولسوالی موساخیل ولایت خوست، اخیرأ آموزش و پرورش دختران را در این ولسوالی جبری کرده‌اند و قوانینی نیز در این زمینه ایجاد کرده اند.

بربنیاد قانون که از سوی این بزرگان اقوام ساخته شده است، هیچ کس حق ندارد با رفتن دختران به مکتب‌ها مخالفت کند و کسانی ‌که از این قانون سرباز زنند، تا پنج هزار افغانی جریمه میشود. آنان می‌گویند از بهر آن ‌که دختران از آموزش و پرورش در این ولسوالی بی بهره نمانند، این تصمیم را گرفته اند.

  ملک زرین، یکی از این بزرگان اقوام در این مورد گفته است: تمام بزرگان قوم به تفاهم رسیده اند که به تمامی دختران اجازه دهند که دختران همانند پسران به مکتب بروند. کسانی که از این قانون سرپیچی کنند، تا پنج هزار افغانی جریمه خواهند شد.

گل محمد خان یکی دیگر از بزرگان قوم گفته است: اگر ما دختران خود را به مکتب بفرستیم، دیگر از نبود پزشکان زن رنج نمی‌بریم. او تاکید کرده است که یک دختر با سواد می تواند به تمامی اعضای فامیل خود کمک کند تا باسواد شوند.

در همین حال، نصیر روشان  رییس معارف ولایت خوست، از این تصمیم بزرگان اقوام استقبال کرده و تعهد سپرده است که برای بهبود آموزش و پرورش در این و لسوالی، گام‌های جدی بر می‌دارد.

نصیر روشان، افزوده که اگر چنین تفاهم‌هایی در ولسوالی‌های دیگر خوست نیز صورت بگیرد، که سبب افزایش رفتن دختران به مکاتب گردد، ریاست معارف این ولایت استقبال می‌کند.

بربنیاد آمارهای ریاست معارفت ولایت خوست، در این ولایت، ۳۵۱مکتب فعال اند که ۳۰۰هزار دانش آموز در این مکاتب مصروف آموزش و پرورش هستند که نزدیک به چهل درصد انان را دختران شکل می‌دهند.

افراد منع کننده دختران از مکتب، جریمه می شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد