افزایش-تعرفه-گمرکی-پاکستان-بر-محصولات-انار-قندهار

انجمن فصل نوین افغانستان و شماری از تاجران با راه اندازی جشن انار از تعرفه‌های بلند فصلی پاکستان در برابر صادرات انار شکایت کرده می گویند که این کار بازار گانان و باغداران کشور را به گونه جدی متضرر ساخته است.

به گزارش افغان نیوز: عبدالنصیر رشتیا، رییس و مسوول انجمن فصل نوین افغانستان روز( یک‌شنبه، 21 میزان) در مراسم جشن انار گفت: " متاسفانه پاکستان همه ساله در زمان فصل فرآورده‌های زراعتی افغانستان سر راه بازرگانان مشکلات ایجاد می کند و امسال نیز با رسیدن محصولات انار، یکبار دیگر در برابر صادرات این میوه 3 برابر تکس را افزایش داده است."

آقای رشتیا گفت که دولت افغانستان در مدت 18 سال نتواسته یک سرد خانه معیاری برای نگهداری محصولات زراعتی دهقانان ایجاد کند. بنابراین، دهقانان کشور نمی توانند محصولات زراعی خویش را نگهداری کنند و در نتیجه همه ساله متضرر می‌شوند.

صاحب آغا، رییس برد متشبثین ملی افغانستان و بازرگان از تعرفه‌های بلند پاکستان در برابر صادارات انار و کاهش قیمت این میوه در قندهار شکایت کرده و گفت که یک کیلو انار در قندهار به ده افغانی رسیده است. زیرا دولت مصروف کمپاین می باشد؛ درحالیکه ما نه ریاست می خواهیم و نه چوکی، می خواهیم که برای صادارت محصولات زراعتی ما به وقت و زمانش زمینه را ایجاد کند.

اختر محمد احمدی، مسوول بخش میوه تازه و معاون اتاق تجارت نیز از متضرر شدن باغداران در قندهار خبر داده و افزود؛ به دلیل اینکه انار بازار ندارد و در بیرون صادر نمی‌شود، امسال در قندهار هم باغدار و هم تاجر متضرر شده اند.

آقای احمدی تاکید کرد که دولت باید راه های بدیل پاکستان را برای صادرات میوه افغانستان پیدا کند. همچنان او از محدویت‌های دهیلز هوایی برای صادارت میوه یاد کرده و گفت: "از طریق دهلیز هوایی روز یک یا دو تن صادر می‌شود و دولت باید راه های زمینی را نیز برای صادارت میوه ایجاد کند.

در همین حال، بشیر احمد شبیری؛ رییس عامل شورای صنایع و معادن از عدم سرمایه گذاری استراتژیک در بخش زراعت افغانستان از سوی دولت و جامعه جهانی انتقاد کرده و گفت: ما در یک دهه گذشته شاهد 7 درصد سرمایه گذاری بالای سکتور زراعت بودیم و شاهد 40 درصد سرمایه گذاری روی سکتور ساختمانی.

آقای شبیری تقابل تعرفه‌ای افغانستان و پاکستان را بحث تاریخی دانسته و گفت که سیاست های تعرفه ای پاکستان در زمان فرا رسیدن محصولات زراعتی افغانستان پا برجا بوده و حکومت افغانستان همیشه با رویکرد مشابه به دنبال نتیجه متغیر بوده است

او تاکید کرد که وقتی پاکستان روی کالاهای فصلی افغانستان تعرفه‌های بلند وضع می کند، حکومت افغانستان باید با میکانیزم‌های ساده‌ی دیگر تاجران را حمایت کند. او دادن سوبسایدی از سوی دولت به تاجران را از نمونه‌های این میکانیزم ساده یاد کرد.

آقای شبیری انار را یکی از کالاهای صادراتی تاریخی افغانستان توصیف کرده و گفت که بر بنیاد آمار بانک جهانی، بخش زراعت افغانستان ظرفیت ایجاد 78 درصد کار را برای مردم دارد.

با این همه؛ محمد یونس مهمند، معاون نخست اتاق‌های تجارت در باره تعرفه بلند پاکستان بر صادرات انار افغانستان گفت: اگر حکومت روی تعرفه‌های که از سوی پاکستان بر انار وضع شده به تفاهم نرسد، باید اقدام بالمثل در برابر کالاهای وارداتی پاکستان کند.

آقای مهمند به پشبانی دولت از تاجران اشاره کرده و گفت: «بازرگانان کشور باید محصولات انار شانرا از راه چابهار در سایر کشورها صار کنند و تمامی دهلیز ها و میدان هوایی در خدمت آنان می باشد و دولت افغانستان از صادرات آنان پشتبانی می کند».

افزایش تعرفه گمرکی پاکستان بر محصولات انار قندهار

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد