افزایش-داد-و-ستد-تجارتی-میان-افغانستان-و-ایران

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گویند: افغانستان در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۴۰ میلیون دالر به ایران صادرات و ۱.۴ میلیارد دالر واردات داشته است که این رقم کثرت واردات را نسبت به صادرات افغانستان از ایران نشان می‌دهد.

 به گزارش افغان نیوز: یونس مومند، معاون هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان امروز(چهارشنبه، 30 دلو) در گشایش هشتمین« نمایشگاه مشترک افغانستان – ایران» گفت که میزان صادرات افغانستان به ایران نسبت به واردات‌اش اندک بوده و در سال 2019 نزدیک به 40 میلیون دالر صادرات و 1.4 میلیارد دالر واردات از ایران داشته است.

هشتمین «نمایشگاه مشترک افغانستان – ایران» به همکاری اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان و شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی ایران برای چهار روز در کابل برگزار شده است.

آقای مومند گفت که برگزاری چنین نماشگاه‌ها می‌تواند نقطه وصل تجارت و اقتصادی میان افغانستان و ایران باشد و شرکت مدیریت پروژه‌های نمایشگاهی ایران همواره در راستای گسترش روابط اقتصادی ایران و افغانستان تلاش کرده است.

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان از اتاق بازرگانی ایران خواست که زمینه‌ای بهتر صادرات افغانستان را به ایران فراهم کند، تا بازرگانان افغانستان به ایران صادرات داشته باشد.

او گفت: «از بازرگانان ایرانی می‌خواهیم که در بخش‌های مختلف از جمله معدن افغانستان سرمایه گذاری کنند و معادن افغانستان زمینه خوبی برای سرمایه گذاری برای بازرگانان ایرانی است».

آقای مومند با بیان اینکه افغانستان متعهد به گسترش روابط اقتصادی و تجارتی بر اساس منافع هردو کشور است افزود: ظرفیت که در بندر چاه بهار جود دارد باید از جانب هردو کشور توجه شود و تسهیلات بیشتر برای تجارت ایران و افغانستان در این بندر فراهم گردد.

عبدالکریم ملکیار، رییس امور حقوقی وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت که امروزه گسترش ورابط تجارتی محور اساسی برای توسعه و انکشاف کشورها است و وزارت صنعت و تجارت افغانستان برای دست‌یابی به این امر سال گذشته 17 نمایشگاه را به کشورهای مختلف جهان برگزار کرده است که سکتور خصوصی توانسته در این نمایشگاه‌ها قرارداد و بازارهای بزرگی را به دست آورند.

آقای ملکیار افزود که وزارت صنعت و تجارت برای سال آینده در نظر دارد 20 نمایشگاه را در کشورهای منطقه و فرا منقطه برگزار نماید و زمنیه بیشتر را برای برگزاری نمایشگاه‌های تجارتی در داخل افغانستان برای کشورهای منقطه فراهم نماید.

او تاکید کرد که خواست وزارت صنعت و تجارت از کشور ایران این است که زمینه را برای برگزاری چنین نمایشگاه‌های در ایران فراهم کنند تا بازرگانان افغانستان بتوانند محصولات تولیدی شان را به بیرون از کشور به نمایش بگزارند.

این همه در حالی است که هشتمین« نمایشگاه مشترک افغانستان – ایران» به منظور شناسایی ظرفیت‌های مشترک تجاراتی میان دو کشور برای چهار روز در کابل برگزار شده است.

 

افزایش داد و ستد تجارتی میان افغانستان و ایران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد