افزایش-درصدی-تجارت-میان-افغانستان-و-پاکستان

تجارت دو جانبه میان افغانستان و پاکستان در جریان یک سال گذشت رشد ۶۶ درصدی داشته است.

به گزارش افغان نیوز؛ رسانه‌های پاکستانی گزارش داده است که تجارت میان افغانستان و پاکستان در این مدت  از ۱۲۸ میلیون دالر به ۲۱۳ میلیون دالر رسیده است.

طبق گزارش، واردات افغانستان از پاکستان در سپتامبر ۲۰۲۲ به ۸۸.۳۰ میلیون دالر رسیده است اما؛ سال گذشته در همین ماه این رقم ۴۹ میلیون دالر بود.

به همین ترتیب، صادرات افغانستان به پاکستان نیز طی یک سال گذشته از ۷۹.۱۱ میلیون دالر به ۱۲۵.۴۰ میلیون دالر رسیده که افزایش ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش مجموعی تجارت دو جانبه افغانستان و پاکستان در سپتامبر ۲۰۲۲ برابر به ۲۱۳.۷۰ میلیون دالر بوده که نسبت به آگست ۲۰۲۲، ۲۲ درصد افزایش‌ را نشان می‌دهد.

افزون بر این صادرات به پاکستان نیز از ۷۵.۴۶ میلیون دالر در آگست سال جاری به ۱۲۵ میلیون دالر در ماه سپتامبر رسیده که یک جهش ۶۶ درصدی را نشان می‌دهد. اما؛ واردات از پاکستان در ماه سپتامبر نسبت به ماه آگست ۲۰۲۲، ۱۱ درصد کاهش داشته است.

واردات کالاهایی مانند برنج، سبزیجات تازه، دارو، میوه‌های تازه، قنادی و لبنیات از پاکستان در سپتامبر ۲۰۲۲ افزایش‌یافته است.

منابع می‌گویند که واردات محصولات کشاورزی از پاکستان به افغانستان در ربع اول سال مالی ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال مالی ۲۰۲۱ از ۷۶.۶۹ میلیون دالر به ۱۲۷.۹۵ میلیون دالر افزایش‌ یافته است که افزایش ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد.

به‌طور مشابه، واردات سایر اقلام از پاکستان در سپتامبر ۲۰۲۲ نسبت به سپتامبر سال پیش ۸۴ درصد افزایش‌ یافته است. در حالی‌ که در سه‌ ماه اول سال جاری واردات محصولات غیر زراعتی نسبت به سه‌ ماه اول سال مالی پیشین ۶۰ درصد افزایش‌ یافته است.

اقلام عمده واردات کشاورزی از پاکستان سبزیجات، چربی‌ها، مصالح دیگ، برنج، کچالو و کیله و اقلام عمده صادرات غیر کشاورزی پاکستان به افغانستان دارو و سمنت است.

صادرات کالاهایی مانند میوه تازه، پنبه، بادنجان رومی، پیاز، سنگ تالک، زغال‌سنگ، کروم و ضایعات آهن به پاکستان در سپتامبر ۲۰۲۲ افزایش را نشان می‌دهد.

به همین ترتیب، در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، صادرات به پاکستان نسبت به ماه سپتامبر سال گذشته با افزایش ۵۸ درصدی از ۷۹.۱۲ میلیون دالر به ۱۲۵.۳۶ میلیون دالر رسیده است.

با این همه، در سه‌ ماه اول سال مالی ۲۰۲۲ صادرات از افغانستان در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته، با افزایش ۶۷ درصدی، از ۱۵۱.۱۹ میلیون دالر به ۲۵۲.۸۲ میلیون دالر رسید.

افزایش 66 درصدی تجارت میان افغانستان و پاکستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد