افزایش-صادرات-زعفران-افغانستان-به-کشورهای-عربی-و-اروپایی

مسوولان وزارت صنعت و تجارت از افزایش تولید و کشت زعفران در کشور خبر داده و می‌گویند که در سال گذشته، بیش‌از ۵۶ تن زعفران تولید و به کشورهای اروپای و عربی صادر شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت در گفتگو با آژانس افغان نیوز می‌گوید که تولید و کشت زعفران در کشور افزایش یافته و در سال گذشته، بیش‌از ۵۶ تن زغفران تولید و به کشورهای اروپای و عربی صادر شده است. 

آخوندزاده افزود که بیشترین صادرات زعفران افغانستان به کشورهای عربی، هند، اسپانیا، امریکا، چین، قزاقستان، انگلیستان و استرلیا بوده که از این طریق نزدیک به ۲۴ میلیون دالر عواید جمع‌آوری شده است. 

او از میزان تولید و صادرات در ربع اول سال ۱۴۰۲ چیزی نگفته اما؛ یادآور شد که تولید و کشت زعفران نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و صادرات به کشورهای اروپای و عربی جریان دارد. 

بشیر احمد رشیدی، رییس اتحادیه ملی زعفران‌کاران در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که تولید و کشت زعفران در مقایسه به سال‌های گذشته افزایش یافته و در ربع اول سال جاری نزدیک به ۳۰ تن زعفران تولید و کشت شده است. 

رشیدی افزود که مدیریت سالم، ساخت مرکزهای پروسس زعفران و لابراتوارهای معیاری کنترول کیفیت، فراهم سازی تسهیلات برای بخش خصوصی، معرفی زعفران در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، جلب توجه کشورهای خریدار و آگاهی دهی درباره کشت زعفران سبب افزایش تولید این محصول زراعتی گران‌بها شده است. 

او از حکومت سرپرست خواستار بازگشایی دوباره دهلیز هوای شده و می‌گوید که با آغاز مجدد دهلیز هوای با کشورهای اروپای، صادرات زعفران نیز افزایش خواهد یافت.

رییس اتحادیه ملی زعفران‌کاران در این گفتگو از از تمام  تاجران و سرمایه‌گذاران خواست که در بخش سکتور زعفران سرمایه‌گذاری نمایند زیرا؛ زعفران از لحاظ اقتصادی برای توسعه اقتصادی کشور مفید می‌باشد. 

آگاهان مسایل اقتصادی به این باورند که زعفران بدیل خوبی برای کشت کوکنار بوده و باید دولت زمینه تولید و کشت را برای کشاورزان فراهم نماید. 

ظاهر بهزاد، آگاه مسایل اقتصادی و استاد دانشگاه در این رابطه می‌گوید که باید دولت دهلیزهای تجاری و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی را برای معرفی زعفران کشور به تاجران و سرمایه‌گذاران فراهم نماید. 

بهزاد تاکید کرد که با توقف کشت کوکنار در کشور، زعفران بدیل خوبی برای آن است و حکومت سرپرست باید در این راستا با کشاورزان کمک و همکار باشد و زمینه آموزش تولید و کشت زعفران را برای آنان فراهم نماید. 

محمد راشد، رییس شرکت قطره طلایی و یکی از فروشندگان زعفران می‌گوید که پس از تحولات سیاسی و تغییر نظام در کشور فروشات زعفران در بازارهای کشور کاهش یافته و از حکومت سرپرست خواست که زمینه نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی را در داخل و خارج از کشور برای تاجران و سرمایه‌گذران فراهم نماید تا زغفران افغانستان در بازارهای داخلی و بین‌المللی معرفی شود. 

بربنیاد اطلاعات اتحادیه ملی زعفران‌کاران، زعفران کشور با وجود کیفیت بلند در بازارهای جهانی با بهای پایین به فروش می‌رسد و در حال حاضر یک کیلوگرام زعفران افغانستان از ۷۰ تا ۷۵ هزار افغانی در بازارهای داخلی به فروش می‌رسد. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

افزایش صادرات زعفران افغانستان به کشورهای عربی و اروپایی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد